653
        
        
          
            Naci Pafla (Eldeniz)
          
        
        
          bk.
        
        
          
            Eldeniz, Naci
          
        
        
          
            Naci Pafla
          
        
        
          bk.
        
        
          
            T›naz, (Ahmed) Naci
          
        
        
          
            Nadir Pafla
          
        
        
          bk.
        
        
          
            Ali Nadir Pafla
          
        
        
          
            Naf›a Nezareti
          
        
        
          Osmanl› Devleti’nde, bay›nd›rl›k iflle-
        
        
          riyle ilgili bakanl›k (1848). II.Mahmud
        
        
          döneminde ticaret ve bay›nd›rl›k iflleriy-
        
        
          le u¤raflan Umur-› Naf›a Encümeni’nin
        
        
          nezaret olmas›ndan sonra, kuruluflun ad›
        
        
          Ticaret ve Umur-› Naf›a Nezareti flek-
        
        
          linde de¤ifltirildi (1850). Nezaretin ku-
        
        
          rulufl ve görevlerini tespit eden nizam-
        
        
          namesinde yollar, demiryollar›, maden-
        
        
          ler, posta ve telgraf iflleri de bu kurulufla
        
        
          verilerek ad› sadece Naf›a Nezareti oldu
        
        
          (1870). 1873’te Naf›a ve Ticaret Neza-
        
        
          reti ad›n› ald›ktan sonra yollar ve demir-
        
        
          yollar›yla birlikte, liman ve r›ht›m infla-
        
        
          s›, batakl›klar›n kurutulmas›, kanallar
        
        
          aç›lmas›, nehirlerin seyrüsefere uygun
        
        
          hâle getirilmesi; denizlerde ve nehirler-
        
        
          de gerekli setlerin yap›lmas›; deniz, ne-
        
        
          hir ve göllerde kiraya verilecek iflletme-
        
        
          ler ve tesisler kurulmas›; fabrikalar›n ve
        
        
          buharla çal›flan makinelerin en iyi flekil-
        
        
          de muhafazas›; Mülkiye Mühendis
        
        
          Mektebi’nin program ve yeterlik bak›-
        
        
          m›ndan denetlenmesi gibi ifllerin yürü-
        
        
          tülmesiyle de görevlendirildi (1880).
        
        
          Nezaretin bir ara ticaretle ilgisi kesildiy-
        
        
          se de yeniden ticaret konular›yla ilgilen-
        
        
          dirilerek Ticaret ve Naf›a Nezareti hâli-
        
        
          ne getirildi (1889). 1911’de nezaretin
        
        
          organlar›ndan olan ticaret, istatistik ve
        
        
          sanayi müdürlükleri, Ziraat Nezareti’yle
        
        
          Orman ve Maadin Nezareti’ne ba¤lan›p
        
        
          görev ve yetkileri 31 maddelik bir ka-
        
        
          nunla yeniden düzenlendi ve ticaret iflle-
        
        
          ri, sorumlulu¤u d›fl›nda b›rak›ld› (1914).
        
        
          Türkiye Büyük Millet Meclisi Hükûme-
        
        
          tince 20 May›s 1920’de kabul edilen 3
        
        
          say›l› kanunla Naf›a Vekâleti olarak ye-
        
        
          niden kuruldu. Bakanl›¤›n ad› 1946’da
        
        
          Bay›nd›rl›k, 1983’te de Bay›nd›rl›k ve
        
        
          ‹skân Bakanl›¤› olarak de¤ifltirildi.
        
        
          
            Naf›a Vekâleti
          
        
        
          
            (Bay›nd›rl›k ve ‹skân Bakanl›¤›)
          
        
        
          Yol yap›m›, limanlar, havaalanlar›, boru
        
        
          hatlar› vb. altyap›larla ilgili her tür ba-
        
        
          y›nd›rl›k ifllerini yapmakla görevli dev-
        
        
          let örgütü. Osmanl› döneminde 1848’de
        
        
          31 maddelik bir nizamnameye dayana-
        
        
          rak Naf›a Nezareti ad›yla kuruldu. An-
        
        
          kara’da Millî Hükûmetin kurulmas›n-
        
        
          dan sonra 20 May›s 1920 tarih ve 3 sa-
        
        
          y›l› kanunla Naf›a Vekâleti ad›n› ald› ve
        
        
          26 May›s 1934 tarih ve 2443 say›l› ku-
        
        
          rulufl kanunuyla demiryollar›, limanlar,
        
        
          karayollar› ve köprüler infla etmek, ha-
        
        
          vaalanlar›, telefon-telgraf tesisleri kurup
        
        
          iflletmek, su ifllerini düzenlemek ve dev-
        
        
          lete ait binalar› yapmakla görevlendiril-
        
        
          di. Bu kanun 1939’da 3611 say›l› ka-
        
        
          nunla de¤ifltirildi. 1946’da ad› Bay›nd›r-
        
        
          l›k Bakanl›¤› oldu. ‹mar ve ‹skân, Köy
        
        
          ‹flleri bakanl›klar›n›n kurulmas› üzerine,
        
        
          13 Temmuz 1972’de görevlerin yeniden
        
        
          belirlenmesi amac›yla 1609 say›l› yasa
        
        
          ç›kar›ld›. 13 Aral›k 1983 tarih ve 183 sa-
        
        
          y›l› kanun hükmünde kararnameyle
        
        
          ‹mar ve ‹skân Bakanl›¤›yla birlefltirile-
        
        
          rek günümüzdeki ad›n› ald›. Atatürk, sa-
        
        
          vafltan yeni ç›k›ld›¤›ndan ve her türlü
        
        
          ulafl›m ve haberleflme olanaklar›ndan
        
        
          yoksun ülkede Naf›a ifllerine büyük
        
        
          önem verdi¤inden bu bakanl›¤›n çal›fl-
        
        
          malar›yla yak›ndan ilgilendi. Osmanl›
        
        
          döneminde Anadolu her yönden ihmal
        
        
          edilmiflti. Halk›n en büyük flikâyetlerin-
        
        
          den biri de yollar›n olmay›fl›yd›. Osman-
        
        
          l› Devleti’nin son yar›m yüzy›l›nda ya-
        
        
          banc› flirketler taraf›ndan yap›lm›fl 4088
        
        
          kilometrelik demiryolu mevcuttu. Bu
        
        
          yollar›n büyük bölümü, Kurtulufl Savafl›
        
        
          s›ras›nda kaçan Yunanl›lar taraf›ndan
        
        
          tahrip edilmiflti. Cumhuriyetin ilân›ndan
        
        
          sonra ilk etapta Yunanl›lar taraf›ndan
        
        
          yer yer tahrip edilen ‹stanbul-Ankara
        
        
          demiryolu (580 kilometre) yeniden el-
        
        
          den geçirildi. Daha sonra devlet serma-
        
        
          yesiyle yeni demiryollar›n›n inflas›na
        
        
          baflland›. 1927’de Ankara-Kayseri (380
        
        
          kilometre), 1930’da Kayseri-Sivas hat-
        
        
          lar› tamamlan›p iflletmeye aç›ld›. Bu
        
        
          arada Sivas’tan Samsun’a yap›lan 400
        
        
          kilometrelik demiryolu ile Karadeniz k›-
        
        
          y›lar›na ulafl›ld›; daha sonra Fevzipa-
        
        
          fla’ya uzat›lan hatla da Karadeniz ile Ak-
        
        
          deniz birbirine ba¤land›. Cumhuriyet
        
        
          yönetimi demiryolu inflas›na h›zla de-
        
        
          vam ederken bir yandan da yabanc› flir-
        
        
          ketlerin elinde bulunan demiryollar›n›
        
        
          sat›n almaya bafllad›. Demiryollar› ifli
        
        
          önemle ele al›n›rken karayollar› da ih-
        
        
          mal edilmedi. Saltanat devrinden kalma
        
        
          16.000 kilometrelik flose, Cumhuri-
        
        
          yet’in ilk y›llar›nda 22.000 kilometreye
        
        
          ç›kar›ld›. Yol yap›m›na paralel olarak
        
        
          köprü inflaat› da devam etti. Saltanat
        
        
          devrinde 105 lan köprü varken, Cumhu-
        
        
          riyet’in ilk on befl y›l› içinde bu say›
        
        
          189’a ç›kt›.
        
        
          
            Naf›a Vekâleti
          
        
        
          
            Ankara’daki Naf›a Vekâleti binas› (1934).
          
        
        
          30.10.1923
        
        
          Ahmet Muhtar Çilli
        
        
          19.01.1924
        
        
          Süleyman S›rr› Bey
        
        
          06.03.1924
        
        
          Süleyman S›rr› Bey
        
        
          22.11.1924
        
        
          Pirinççizade Fevzi Bey
        
        
          04.03.1925
        
        
          Süleyman S›rr› Bey
        
        
          14.12.1926
        
        
          Behiç Erkin
        
        
          15.10.1928
        
        
          Recep Peker
        
        
          27.09.1930
        
        
          Zekâi Apayd›n
        
        
          29.12.1930
        
        
          Hilmi Uran
        
        
          04.05.1931
        
        
          Hilmi Uran
        
        
          16.02.1934
        
        
          Ali Çetinkaya
        
        
          ATATÜRK DÖNEM‹ NAFIA (BAYINDIRLIK) BAKANLARI
        
        
          N