Bleda, Mithat fiükrü
          
        
        
          1874 Selânik
        
        
          19 fiubat 1956 ‹stanbul
        
        
          ‹ttihat ve Terakki F›rkas› Genel Sekrete-
        
        
          ri, siyaset adam›. Ortaö¤renimini ‹stan-
        
        
          bul’da tamamlad›ktan sonra Cenevre
        
        
          Üniversitesi Fen Fakültesi’nde okudu.
        
        
          Vidin Türk toplumunun daveti üzerine
        
        
          Mekâtib-i ‹slâmiye müdürü unvan› ile
        
        
          Vidin’deki Türk okullar›n› yönetti. Selâ-
        
        
          nik’te okul ve belediye hastanesi mü-
        
        
          dürlü¤ü yapt›. Osmanl› Hürriyet Cemi-
        
        
          yeti’nin kurucular› aras›nda yer ald›.
        
        
          II.Meflrutiyetin ilân› (1908) sonras› aç›-
        
        
          lan Osmanl› Meclis-i Mebusan›’nda s›-
        
        
          ras›yla Serez (Selânik), Drama ve Bur-
        
        
          dur milletvekili olarak bulundu.
        
        
          1908’den kapan›fl›na kadar ‹ttihat ve Te-
        
        
          rakki’nin genel merkez üyeli¤ini ve
        
        
          1916’dan bafllayarak 1918’e dek genel
        
        
          sekreterli¤ini yapt›. Mütarekede tutukla-
        
        
          narak ‹ngilizler taraf›ndan Malta’ya gö-
        
        
          türüldü (1919). Bir süre tutuklu kald›k-
        
        
          tan sonra 1921’de Berlin’e gitti ve ayn›
        
        
          y›l Türkiye’ye döndükten sonra Anka-
        
        
          ra’ya geçti. Mustafa Kemal’le görüflerek
        
        
          görev almak istemedi¤ini bildirdi. Kur-
        
        
          tulufl Savafl› sonras› ‹zmir’e yerleflip ti-
        
        
          caretle u¤raflt›. Atatürk’e karfl› düzenle-
        
        
          nen ‹zmir Suikast› olaylar› s›ras›nda tu-
        
        
          tukland›ysa da suçsuz bulundu. 1935’te
        
        
          Atatürk’ün önerisiyle Sivas’tan ba¤›m-
        
        
          s›z milletvekili seçildi. 1935-1950 aras›
        
        
          TBMM’de Sivas milletvekili olarak
        
        
          dört dönem görev yapt›. “‹mparatorlu-
        
        
          ¤un Çöküflü” adl› eseri ölümünden son-
        
        
          ra bas›ld› (1979).
        
        
          
            Bo¤azlar
          
        
        
          Türkiye’nin kuzeybat›s›nda yer alan,
        
        
          Asya ve Avrupa’y› birbirinden ay›ran
        
        
          ‹stanbul ve Çanakkale bo¤azlar›na veri-
        
        
          len ortak ad. Lozan Konferans›’nda Bo-
        
        
          ¤azlarla ilgili olarak bir antlaflma yap›l-
        
        
          d›ysa da, Bo¤azlar üzerinde Türklerin
        
        
          kesin egemenli¤i, Montrö Antlaflma-
        
        
          s›’yla (20 Temmuz 1936) sa¤land›. Bu-
        
        
          na göre, bütün ülke ticaret gemilerine,
        
        
          bar›flta yükü ne olursa olsun, Bo¤azlar-
        
        
          dan serbestçe geçifl hakk› tan›nd›. Sa-
        
        
          vaflta ise, savafl gemilerinin Bo¤azlardan
        
        
          geçifli tamamen Türk hükûmetinin inisi-
        
        
          yatifine b›rak›ld›.
        
        
          
            Bo¤azlar Komisyonu
          
        
        
          Kurtulufl Savafl› sonras› imzalanan Lo-
        
        
          zan Bar›fl Antlaflmas›’na göre ‹stanbul
        
        
          ve Çanakkale Bo¤azlar›’ndan geçifli de-
        
        
          netlemek amac›yla kurulan uluslararas›
        
        
          komisyon. 24 Temmuz 1923’te imzala-
        
        
          nan Lozan Bar›fl Antlaflmas›’na göre,
        
        
          büyük devletlerin ve Karadeniz’e k›y›s›
        
        
          olan devletlerin temsilcilerinden oluflan
        
        
          komisyonun baflkanl›¤›n› bir Türk tem-
        
        
          silcinin yapmas› kararlaflt›r›ld›. Karada
        
        
          herhangi bir yetkiye sahip olmayan ko-
        
        
          misyona, Bo¤azlardan geçen savafl ge-
        
        
          milerinin ve Bo¤azlar üzerindeki hava
        
        
          sahas›n› kullanan askerî uçaklar›n geçi-
        
        
          fliyle ilgili olarak, kurallar›n uygulan›p
        
        
          uygulanmad›¤›n› denetleme görevi ve-
        
        
          rildi. Ayr›ca Milletler Cemiyeti’nin ko-
        
        
          rumas› alt›ndaki komisyonun, faaliyet-
        
        
          leriyle ilgili olarak her y›l bir rapor sun-
        
        
          mas› karar alt›na al›nd›. 1936’da imzala-
        
        
          nan Montreux Bo¤azlar Sözleflmesi
        
        
          sonras› Bo¤azlar Komisyonu’nun göre-
        
        
          vi sona erdi.
        
        
          
            Bo¤azlar Sorunu
          
        
        
          Lozan Konferans› s›ras›nda Bo¤azlar-
        
        
          dan (‹stanbul Bo¤az›, Marmara Denizi
        
        
          ve Çanakkale Bo¤az›) yabanc› gemile-
        
        
          rin geçifline iliflkin olarak gündeme ge-
        
        
          len anlaflmazl›k. I.Dünya Savafl› sonun-
        
        
          da imzalanan Mondros Mütareke-
        
        
          si’nden (30 Ekim 1918) sonra Bo¤az-
        
        
          lar’›n egemenli¤i fiilen Osmanl› Devle-
        
        
          ti’nin elinden ç›k›p bütünüyle ‹tilâf Dev-
        
        
          letleri’ne geçmiflti. Lozan Antlaflma-
        
        
          s›’yla birlikte imzalanan Bo¤azlar Reji-
        
        
          mine ‹liflkin Sözleflme sonras› Bo¤azlar
        
        
          askerden ar›nd›r›ld› ve savafl gemilerinin
        
        
          geçifli herhangi bir izne ba¤lanmaks›z›n
        
        
          tamamen serbest b›rak›ld›, ayr›ca bar›fl
        
        
          döneminde yabanc› ticaret gemilerine
        
        
          geçifl serbestli¤i tan›nd›. Bir savafl döne-
        
        
          minde Türkiye’nin tarafs›z olmas› hâlin-
        
        
          de bar›fl dönemindeki kurallar aynen ge-
        
        
          çerli say›ld›. Türkiye’nin taraf oldu¤u
        
        
          bir savaflta tarafs›z gemilerin düflmana
        
        
          yard›m etmemek kofluluyla Bo¤az-
        
        
          lar’dan serbestçe geçmesi hükme ba¤-
        
        
          land›. Türk hükûmeti Lozan Bo¤azlar
        
        
          Sözleflmesi’nin Türkiye’nin egemenlik
        
        
          haklar›n› k›s›tlayan hükümler tafl›mas›
        
        
          nedeniyle Bo¤azlar rejiminin statüsünde
        
        
          ilk kez 1933 Londra Silâhs›zlanma Kon-
        
        
          ferans›’nda dile getirilen bir de¤ifliklik
        
        
          talebinde bulundu. ‹talya d›fl›nda Lozan
        
        
          Bo¤azlar Sözleflmesi’ni imzalayan dev-
        
        
          letlerin kat›ld›¤› Montreux Konferan-
        
        
          s›’nda, Bo¤azlar’› tahkim konusunda
        
        
          Türkiye’ye tam yetki veren ve Karade-
        
        
          niz’de k›y›s› bulunmayan devletlerin sa-
        
        
          vafl gemilerinin geçiflini k›s›tlayan
        
        
          Montreux Sözleflmesi imzaland› (20
        
        
          Temmuz 1936). 1945’te Bo¤azlar Soru-
        
        
          nu Yalta ve Postdam konferanslar›nda
        
        
          Müttefiklerce ele al›nd›ysa da somut bir
        
        
          anlaflmaya var›lamad›. II.Dünya Sava-
        
        
          fl›’n›n sona ermesiyle birlikte, Bo¤azlar
        
        
          Sorunu yeniden uluslararas› gündeme
        
        
          geldi. Sovyetler Birli¤i, savafltan sonra
        
        
          siyasî ve askerî dengelerin büyük ölçüde
        
        
          de¤iflti¤ini, bu nedenle Bo¤azlar reji-
        
        
          minde de yeni koflullara uygun baz› de-
        
        
          ¤ifliklikler yap›lmas› gerekti¤ini savun-
        
        
          du; II.Dünya Savafl› s›ras›nda Türki-
        
        
          ye’nin Montreux Sözleflmesi’ne uyma-
        
        
          d›¤›n› öne sürerek kendi güvenli¤inin
        
        
          sa¤lanmas› için Bo¤azlar’›n, Karade-
        
        
          niz’de k›y›s› olmayan devletlerin savafl
        
        
          gemilerine kapat›lmas›n›, Karadeniz’de
        
        
          k›y›s› olan devletlerin savafl gemilerine
        
        
          ise her zaman aç›k olmas›n› talep etti.
        
        
          Ayr›ca Bo¤azlar’dan geçiflin, yaln›zca
        
        
          Türkiye ile Karadeniz’de k›y›s› olan
        
        
          210
        
        
          
            Bleda, Mithat fiükrü
          
        
        
          
            Mithat fiükrü Bleda
          
        
        
          
            Lozan Antlaflmas›’na göre, Bo¤azlardan geçifli düzenlemekle görevli Bo¤azlar Komisyonu
          
        
        
          
            üyeleri ‹stanbul’daki bir toplant›da (üstte) ve konuyla ilgili 21 Temmuz 1936 tarihli Cum-
          
        
        
          
            huriyet gazetesinin bafll›¤›.