lanma yoluyla ele geçirmeyi tasarla-
        
        
          makta bir sak›nca görmediler.Lenin’in
        
        
          yeni tip bir partinin kurulmas› ve örgüt-
        
        
          lenmesi üzerine tezleri, Rus Sosyal De-
        
        
          mokrat Partisi’nin 1903’teki Londra
        
        
          kongresinde ço¤unluk (Bolflevikler) ta-
        
        
          raf›ndan, burjuva demokrasisine yatk›n
        
        
          az›nl›ktakilerin (Menflevikler) tezlerine
        
        
          karfl› benimsendi. 1905 Devrimi’nden
        
        
          sonra iki kesim aras›ndaki karfl›tl›k de-
        
        
          rinleflti ve 1912’de, Prag Konferan-
        
        
          s›’ndan sonra her iki kesim de birer
        
        
          özerk parti kurdu. Bolflevik Partisi ile
        
        
          onun yay›n organ› Pravda (Hakikat),
        
        
          proletarya diktatörlü¤ünü ve dünya dev-
        
        
          rimini hedef al›yordu. Bolflevik Partisi
        
        
          Ekim 1917’de silâhl› mücadeleyle ikti-
        
        
          dar› ele geçirdi.
        
        
          Birkaç ay sonra Bolflevik Komünist Par-
        
        
          tisi kuruldu (Mart 1918); “Bolflevik” s›-
        
        
          fat› 1952’de partinin ad›ndan ç›kar›larak
        
        
          Sovyetler Birli¤i Komünist Partisi ola-
        
        
          rak de¤ifltirildi. Partinin 74 y›ll›k iktida-
        
        
          r›, Sovyetler Birli¤i’nin 1991’de da¤›l-
        
        
          mas›yla son buldu.
        
        
          
            Bolu
          
        
        
          Kurtulufl Savafl› s›ras›nda Düzce Ayak-
        
        
          lanmalar› olarak bilinen, Millî Mücade-
        
        
          le karfl›t› ayaklanmalara sahne olan,
        
        
          Türkiye’nin Bat› Karadeniz Bölü-
        
        
          mü’ndeki kent. 1325’te Osmanl› toprak-
        
        
          lar›na kat›ld›. Osmanl›lar döneminde
        
        
          Celâlî ayaklanmalar›ndan büyük ölçüde
        
        
          zarar gördü. 1860’ta Kafkasya’dan göç
        
        
          eden Çerkezler bölgeye yerlefltirildi ve
        
        
          1864’te Kastamonu eyaletine ba¤land›.
        
        
          II.Meflrutiyet’ten Cumhuriyet dönemine
        
        
          dek ba¤›ms›z sancak olarak yönetildi.
        
        
          Cumhuriyet’in ilân›ndan sonra il merke-
        
        
          zi olan kent, Millî Mücadele y›llar›nda
        
        
          yabanc› iflgaline u¤ramakla birlikte, da-
        
        
          ha çok, iç ayaklanmalardan oldukça et-
        
        
          kilendi. Mondros Mütarekesi ve ‹z-
        
        
          mir’in iflgali s›ras›, kentte Mithat Kemal
        
        
          Bey’in baflkanl›¤›nda Redd-i ‹lhak Ce-
        
        
          miyeti’nin bir flubesi kuruldu; daha son-
        
        
          ra bu örgüt, Müdafaa-i Hukuk Cemiye-
        
        
          ti’ne dönüfltü. 10 A¤ustos 1920’de is-
        
        
          yanc›lar›n eline geçen kent, 14 A¤us-
        
        
          tos’ta fierif Bey (Güralp) komutas›ndaki
        
        
          birlikler taraf›ndan geri al›nd› ve ayak-
        
        
          lanmac›lar›n ço¤u affedildi.
        
        
          
            Bolu-Düzce Ayaklanmalar›
          
        
        
          bk.
        
        
          
            Düzce Ayaklanmas›
          
        
        
          
            Bolvadin
          
        
        
          Kurtulufl Savafl› s›ras›nda iki kez Yunan
        
        
          iflgaline u¤rayan, Ege bölgesi’nde Af-
        
        
          yonkarahisar iline ba¤l› ilçe. Osmanl›
        
        
          egemenli¤ine girdikten sonra, ‹stanbul-
        
        
          Ba¤dat ticaret yolu üzerinde bir durak
        
        
          noktas› olarak önem kazand› ve geliflti;
        
        
          19.yüzy›lda demiryolu hatt› d›fl›nda kal-
        
        
          d›¤›ndan ekonomisi zay›flad›. Bu dö-
        
        
          nemde Hüdavendigâr vilâyetinin Kara-
        
        
          hisar›sahip sanca¤›na ba¤l› bir kaza
        
        
          merkeziydi. Kurtulufl Savafl› s›ras›nda 2
        
        
          Nisan ve 20 A¤ustos 1921’de iki kez
        
        
          Yunan iflgaline u¤rad›. K›sa süren bu ifl-
        
        
          galden 24 Eylül 1921’de kurtuldu. Bü-
        
        
          yük Taarruz s›ras›nda önemli bir karar-
        
        
          gâh merkezi oldu. Kurtulufl Savafl› s›ra-
        
        
          s›nda kentin güneyinde Akarçay üzerin-
        
        
          de bulunan, Mimar Sinan’›n 1550’de
        
        
          yenileyip uzatt›¤› K›rkgöz Köprüsü,
        
        
          Yunanl›lar taraf›ndan bombalan›p y›k›l-
        
        
          d›ysa da daha sonra onar›lm›flt›r.
        
        
          
            Bon, Ferdinand Jean Jacques De
          
        
        
          1861 Saint Servan
        
        
          1923 Paris
        
        
          Mondros Mütarekesi sonras› ‹stanbul’a
        
        
          gelen iflgalci Frans›zlar›n Deniz Kuvvet-
        
        
          leri komutan›. I.Dünya Savafl›’nda, Müt-
        
        
          tefikleraras› deniz konseyi üyeli¤i yapt›.
        
        
          Versailles Antlaflmas›’na denizle ilgili
        
        
          212
        
        
          
            Bolu
          
        
        
          
            14 fiubat 1921 tarihli ‹kdam’da, Mustafa
          
        
        
          
            Kemal’in, “Anadolu’da Bolfleviklik Olamaz”
          
        
        
          
            bafll›kl› demeci (solda, çerçeve içinde).
          
        
        
          
            Yabanc› bas›nda, Türkiye’nin Bolflevikli¤i kabulüyle ilgili bir karikatür.
          
        
        
          
            Mustafa Kemal, Sovyet Büyükelçisi Aralov (solda) ile Ankara Gar›’nda (20 Ocak 1920).
          
        
        
          
            Bolu’dan Görünüm. Tablo: Osman Oral