825
        
        
          
            Türk Dili Tetkik Cemiyeti
          
        
        
          TÜRK D‹L KURUMU
        
        
          Yaz› Devrimi, Dil Devrimi’nin temelini oluflturmufltur. Atatürk,
        
        
          az zamana çok ifl s›¤d›ran k›sa ve ola¤anüstü yaflam›nda, nas›l
        
        
          1924’te E¤itim Birli¤i Yasas›’n›n ç›kar›lmas›n› sa¤lad›ysa, buna
        
        
          benzer birçok yararl› giriflimleri gerçeklefltirdiyse, yine de çok k›-
        
        
          sa sürede, 1928’de Yeni Yaz› Devrimi’ni geri dönülemeyecek ke-
        
        
          sinlikle ulusumuza benimsetti.
        
        
          Afla¤›daki örnekleri s›ralamak bile; Atatürk’ün nas›l bilinçli ve
        
        
          bilimsel bir dizelgeyi uygulad›¤›n› gösterir: 1924’te E¤itim Birli¤i
        
        
          Yasas› ve Anayasa ç›kar›lm›fl, 1925’te Milâdî takvim benimsenmifl,
        
        
          1926’da bilimsel kurulufllarda Türkçe kullan›lmas› için yasa ç›kar›l-
        
        
          m›fl, 1927’de sokak adlar› de¤ifltirilmifl, 1928’de Lâtin harfleri üze-
        
        
          rine bilginlerin düflünceleri al›nm›fl, Dil Yarkurulu kurulmufltur.
        
        
          1928’de uluslararas› say›lar benimsenmifl, ‹stanbul’da Türkçe Hut-
        
        
          be okunmufl, ard›ndan da Yeni Yaz› Devrimi yap›lm›flt›r.
        
        
          Atatürk’ün de, onun baflyard›mc›s› olan ‹nönü’nün de, Yaz›
        
        
          Devrimi s›ras›ndaki konuflmalar›nda, halk›m›za yönelik çal›flmala-
        
        
          r›nda görüldü¤ü üzere, daha Yaz› Devrimi gerçeklefltirilmeden, ön-
        
        
          ce dilimizin iyi, güzel özelliklerinin Yaz› Devrimi’yle nas›l ortaya ç›-
        
        
          kaca¤›n›, halk›m›z›n birbirinin konufltu¤unu anlamakta nas›l kolay
        
        
          koflullara kavuflaca¤›n› ve böylelikle Türk ekini, sanat› ve bilimi
        
        
          alanlar›nda ne büyük bir geliflmeye ulaflaca¤›n› amaçlad›klar› aç›k-
        
        
          ça görülür.
        
        
          
            1) Türk Dil Kurumu’nun Kuruluflu
          
        
        
          Yeni yaz›, Arapça ve Farsça sözcüklerin dilimize yabanc›l›¤›n›
        
        
          ortaya ç›kard›. Yabanc› sözcükleri atmak ve onlar›n yerine Türkçe
        
        
          karfl›l›klar› bulmak iste¤i güç kazand›. Dilimizin özlefltirilmesi ak›-
        
        
          m›n› benimseyen ayd›nlar›m›z yabanc› sözcük ve deyimlere karfl›-
        
        
          l›k bulma yolunda çal›flmaya bafllad›lar.
        
        
          Bu s›rada Türkçe sözlü¤e karfl› duyulan istem zorlay›c› bir ev-
        
        
          reye ulaflt›. ‹nönü’nün baflkanl›¤›nda, Millî E¤itim Talim ve Terbiye
        
        
          Kurulu ile Dil Heyeti üyelerinden, genel müdürlerinden, ‹stanbul
        
        
          Üniversitesi ile Ankara’daki fakültelerden seçilen temsilcilerden
        
        
          oluflan bir kurul toplanarak “Türk Sözkitab›”n›n düzenlenmesi ko-
        
        
          nusunu ele ald›. Bu yoldaki çal›flmalar gelifltirildi.
        
        
          Çal›flmalar ilerledikçe, yap›lan giriflimin oylumunun büyüklü¤ü
        
        
          ortaya ç›kt›. Sözlük ve terim iflleriyle kökenbilim araflt›rmalar›n›,
        
        
          dilbilgisi, dilbilim, filoloji çal›flmalar›n›, Dil Heyeti’nin baflaramaya-
        
        
          ca¤› anlafl›ld›. Atatürk’ün buyruk ve öncülü¤üyle 12 Temmuz
        
        
          1932’de Türk Dili Tetkik Cemiyeti kuruldu. Derne¤in Baflkan› Samih
        
        
          Rifat, Genel Yazman› Ruflen Eflref, üyeleri de Celâl Sahir ile Yakup
        
        
          Kadri idi.
        
        
          I. Türk Dili Kurultay› 26 Eylül 1932’de, Atatürk’ün de kat›lma-
        
        
          s›yla, Dolmabahçe Saray›nda topland›. Bu kurultaya düflünürler,
        
        
          yazarlar, bafll›ca bilim adamlar› ve yabanc› ülkelerden ça¤r›lan bil-
        
        
          ginler kat›ld›. Dilimizin eski, o günkü ve gelecekteki durumu görü-
        
        
          flülerek kiflisel savlar ortaya at›ld›. Ana dizelge düzenlendi ve özel-
        
        
          likle giriflimin ulusa benimsetilmesi yönüne önem verildi. Çal›flma-
        
        
          lar›n öbür önemli yönünü ise, Türkçe’nin eskili¤i ve baflka Avrupa-
        
        
          Asya dilleriyle ilgisi konular›nda sunulan bildiriler oluflturmufltu.
        
        
          Bu kurultayda Lügat-Ist›lah, Gramer-Sentaks, Derleme, Lenguis-
        
        
          tik-Filoloji, Etimoloji, Neflriyat kollar› kurulmufltu. Kurultay sonra-
        
        
          s›nda derleme ifllerine büyük ölçüde önem verilmifl; yabanc› söz-
        
        
          cüklere karfl›l›k bulma, taramalar yapma, terimler bulma ve dilbil-
        
        
          gisi incelemelerinde bulunma çal›flmalar› verimle sürdürülmüfltü.
        
        
          Kurumun yay›nlar› da, I. Kurultaydan sonra bast›r›lmaya bafllan-
        
        
          m›flt›r.
        
        
          II. Türk Dili Kurultay›, o s›radaki tüzük gere¤ince, iki y›l sonra
        
        
          18 A¤ustos 1934’te; III. Türk Dili Kurultay› ise, 24 A¤ustos 1936’da
        
        
          yine Atatürk’ün kat›lmas›yla toplanm›flt›r. Bu kurultaylara da ya-
        
        
          banc› bilginler kat›lm›flt›r.
        
        
          II. Kurultay’a, baflka Samih R›fat daha önce öldü¤ünden, Millî
        
        
          E¤itim Bakan› Abidin Özmen baflkanl›k etmifltir. III. Kurultay’da ise,
        
        
          yeniden düzenlenen ana tüzük uyar›nca kurumun ad›, Türk Dil Ku-
        
        
          rumu olarak de¤ifltirilmifl ve Millî E¤itim Bakan›n›n, kurum baflkan›
        
        
          olmas› saptanarak, o s›radaki Millî E¤itim Bakan› Saffet Ar›kan bafl-
        
        
          kan olmufltur.
        
        
          Bu iki kurultay s›ras›nda ve sonras›nda, önceki çal›flma dizel-
        
        
          geleri gelifltirilip sürdürülürken, özellikle, ortaya ç›kan yeni sorun-
        
        
          lar üzerinde durulmufl, soruflturmalar aç›lm›fl, Türk dilinin eskili¤i,
        
        
          Türkçenin anadilimiz oldu¤u, Türkçenin baflka dillerle iliflkisi, dil
        
        
          felsefesi, Günefl-Dil Teorisi gibi konularda çal›flmalara ve tart›flma-
        
        
          lara yönelinmifltir.
        
        
          (………)
        
        
          Türk Dil Kurumu’nun kurucusu Atatürk’tür. Atatürk vasiyetin-
        
        
          den ald›¤› ödenek ve üyelerinden ald›¤› y›ll›k ödentilerle çal›flma-
        
        
          lar›n› sürdüren kurumun yönetim yeri Ankara’d›r. fiubesi yoktur.
        
        
          Türk Dil Kurumu’nun amac›: Dilimizin özleflmesini ve bütün bi-
        
        
          lim, uygulay›m ve sanat kavramlar›n› karfl›layacak yolda geliflme-
        
        
          sini devrimci bir anlay›flla ve bilim yöntemlerine uygun olarak sa¤-
        
        
          lamaya çal›flmakt›r.
        
        
          Kaynak : Cahit Külebi, “Türk Dil Kurumu”, Ulusal Kültür, Ekim 1978, Say› 2,
        
        
          s.121.
        
        
          
            Atatürk’ün, Türk Dil Kurumu’nun çal›flmalar›yla ilgili önerileri.