145
        
        
          kalk›nma modelini öngörür. Devletçilik
        
        
          ilkesiyle siyasî ba¤›ms›zl›¤› ekonomik
        
        
          ba¤›ms›zl›kla birlikte güvence alt›na al-
        
        
          may› amaçlar. Özel teflebbüs hürriyetini
        
        
          ve piyasa ekonomisini temel almakla
        
        
          beraber, en k›sa zamanda ekonomik kal-
        
        
          k›nmay› sa¤lamak için, genel ç›karlar›n
        
        
          gerektirdi¤i durumlarda devletin devre-
        
        
          ye girmesini zorunlu görür. Atatürkçü
        
        
          devletçilik ilkesi esnek bir özelli¤e sa-
        
        
          hiptir. Özellikle 1929 dünya ekonomik
        
        
          bunal›m›ndan sonra, ülke ç›karlar›n›n
        
        
          gösterdi¤i do¤rultuda devlet etkinli¤ine
        
        
          öncelik tan›m›flt›r. Atatürkçülük, ak›lc›
        
        
          ve pozitif bilim anlay›fl›na dayanarak
        
        
          din ile dünya ve devlet ifllerinin ayr›lma-
        
        
          s›n› gerektiren, inanç özgürlü¤ünü geti-
        
        
          ren lâikli¤i temel ilke olarak benimser.
        
        
          Lâiklik sadece din ve devlet ifllerinin ay-
        
        
          r›lmas›ndan ibaret bir devlet yönetimi
        
        
          prensibi de¤il, ayn› zamanda bir yaflam
        
        
          tarz›, dünya ve toplum sorunlar›na ak›l-
        
        
          c› ve pozitif bir bak›fl aç›s›d›r. Saltanat›n
        
        
          ve hilâfetin kald›r›lmas›, ö¤renim birli-
        
        
          ¤inin sa¤lanmas›, fler’iyye mahkemele-
        
        
          rinin kapat›lmas›, medenî kanunun yü-
        
        
          rürlü¤e girmesi, 1928’de yap›lan bir de-
        
        
          ¤ifliklikle “Türkiye Devleti’nin dini, ‹s-
        
        
          lâmd›r” hükmünün anayasadan ç›kar›l-
        
        
          mas›, 1937’de lâiklik ilkesinin anayasa-
        
        
          ya girmesi ile devletin lâik bir yap›ya
        
        
          kavuflturulmas› aflama aflama gerçeklefl-
        
        
          tirilmifl oldu. Geliflme ve yenili¤e aç›k,
        
        
          ça¤dafllaflma do¤rultusunda sürekli de-
        
        
          ¤iflimi öngören Atatürkçülük, ink›lâpç›-
        
        
          l›¤› da ilkelefltirmifltir. Bu do¤rultuda in-
        
        
          k›lâpç›l›k, ça¤a göre geri kalm›fl kurum-
        
        
          lar›n ortadan kald›r›lmas› ve yerine iler-
        
        
          lemeyi, geliflmeyi kolaylaflt›racak ku-
        
        
          rumlar›n getirilmesidir. Türk milletinin
        
        
          yükselme iste¤ini simgeleyen ink›lâpç›-
        
        
          l›k, ça¤›n gereklerine uygun toplumsal,
        
        
          siyasal, kültürel ve ekonomik de¤iflimle-
        
        
          ri öngörür. Ça¤dafllaflmaya yönelik uy-
        
        
          gulamalarla büyük bir at›l›m› gerçeklefl-
        
        
          tiren bu ilkeler bütün toplum kurumlar›-
        
        
          n› ve millet yaflam›n› ilgilendirir. ‹lkele-
        
        
          rin temel amac›, Türk milletinin bar›fl
        
        
          içinde, mutlu ve ça¤dafl bir yaflama ka-
        
        
          vuflmas›d›r. Atatürkçülük, Türk milleti-
        
        
          nin yan› s›ra mazlum milletlerin de ba-
        
        
          ¤›ms›zl›k ve ilerleme yolunda tükenmez
        
        
          bir esin kayna¤›d›r.
        
        
          
            Atay, Falih R›fk›
          
        
        
          1894 ‹stanbul
        
        
          20 Mart 1971 ‹stanbul
        
        
          Mustafa Kemal’e yak›n kifliler aras›nda
        
        
          yer alan gazeteci, yazar. Ö¤renimini
        
        
          Mercan ‹dadîsi ve ‹stanbul Üniversitesi
        
        
          Edebiyat Fakültesi’nde tamamlad›. Bir
        
        
          süre Sadaret Kalemi’nde kâtiplik ve
        
        
          Dahiliye Nezareti’nde Talât Pafla’n›n
        
        
          hususi kalem memurlu¤u yapt› (1912-
        
        
          1913). I.Dünya Savafl›’nda Dördüncü
        
        
          Ordu Kumandan› Cemal Pafla’n›n özel
        
        
          iste¤i üzerine yedek subay talimgâh›n-
        
        
          dan Suriye’deki karargâh›na hususi kâ-
        
        
          tip olarak al›nd› (1914); cephedeki boz-
        
        
          gundan sonra savafl›n son y›l›nda Ce-
        
        
          mal Pafla’n›n Bahriye nâz›rl›¤›na geti-
        
        
          rilmesi üzerine, hususi kalem müdürlü-
        
        
          ¤üne atand› (1918). Bir süre Heybeliada
        
        
          Çarkç› Mektebi’nde Türkçe ö¤retmen-
        
        
          li¤i yapt›. Necmeddin Sadak’la birlikte
        
        
          kurdu¤u Akflam gazetesinde (20 Eylül
        
        
          1918), Millî Kurtulufl Savafl›’n› destek-
        
        
          leyen yaz›lar yazd›. Daha sonra Anka-
        
        
          ra’da yay›mlanan Hâkimiyet-i Milliye
        
        
          gazetesinde baflyazarl›k görevine geti-
        
        
          rildi. Bolu’dan milletvekili seçilerek
        
        
          parlamentoya girdi (1923). Tek parti
        
        
          döneminde Cumhuriyet Halk Parti-
        
        
          si’nin organ› Ulus gazetesinde baflya-
        
        
          zarl›k yapt›. 1923’te girdi¤i parlamen-
        
        
          toda 1950 y›l›na dek Ankara milletveki-
        
        
          li olarak yer ald›. Bir süre Yeni ‹stanbul
        
        
          gazetesinde yazd›ktan sonra Bedii Fa-
        
        
          ik’le birlikte kurdu¤u Dünya gazetesin-
        
        
          de baflyazarl›k yapt› (1952-1971).
        
        
          Gençlik y›llar› II.Meflrutiyet dönemine
        
        
          rastlayan ço¤u yazar gibi, edebiyat ve
        
        
          politika iliflkilerinin iç içe göründü¤ü,
        
        
          eski ile yeninin savaflt›¤› bir sorunlar
        
        
          döneminde yetiflti. 19 yafl›nda Tanin ga-
        
        
          zetesinin yaz› kadrosuna girdi; 24 ya-
        
        
          fl›nda Akflam gazetesinin kurucular›
        
        
          aras›na kat›ld›. Önce ‹ttihat ve Terakki
        
        
          liderlerinin, sonra Mustafa Kemal Pa-
        
        
          fla’n›n yak›nlar› aras›nda yer almakla,
        
        
          tarihimizin en hareketli iki döneminde-
        
        
          ki olaylar› çok yak›ndan izleme olana¤›
        
        
          buldu. Kiflili¤inin en belirgin özelli¤i,
        
        
          Bat› uygarl›¤› ilkelerine ve Atatürk in-
        
        
          k›lâplar›na inançla ba¤l› olufludur. ‹nan-
        
        
          d›¤› fikirleri, Türkiye’nin bilincine var-
        
        
          m›fl bir yazar olarak etkili biçimde dile
        
        
          getirdi. Türkçe anlat›m, onun yaz›lar›y-
        
        
          la en ifllek, en k›vrak, en duru kimli¤ine
        
        
          kavufltu. Ayr›ca gazi edebiyat›m›za
        
        
          hem fikir, hem de yöntem bak›m›ndan
        
        
          kendine özgü bir yenilik getirdi. Gezip
        
        
          gördü¤ü yerleri anlat›-
        
        
          fl›nda genifl bir göz-
        
        
          lem gücü, tarih ve
        
        
          kültür de¤erlerine
        
        
          özenle e¤ilifli dikka-
        
        
          ti çeker.
        
        
          Bafll›ca
        
        
          eserleri:
        
        
          F›kra:
        
        
          Eski Saat
        
        
          (1933),
        
        
          Niçin Kurtulma-
        
        
          mak?
        
        
          (1953),
        
        
          Çile
        
        
          (1955),
        
        
          ‹nanç
        
        
          (1965),
        
        
          K u r t u l u fl
        
        
          
            Atay, Falih R›fk›
          
        
        
          
            Falih R›fk› Atay (sa¤dan ikinci), onbafl› rütbesiyle Millî Mücadele’ye kat›lan Halide Edip Ad›var’la birlikte.
          
        
        
          
            Falih R›fk› Atay