001-321emin.QXD - page 384

Felâh-› Vatan Grubu
(Vatan›n Kurtuluflu Grubu)
12 Ocak 1920’de toplanan son Osmanl›
Meclis-i Mebusan›’nda Mondros Müta-
rekesi koflullar›na karfl› olan milletvekil-
lerinden oluflan grup. 20-22 Ekim
1919’da Heyet-i Temsiliye Baflkan›
Mustafa Kemal Pafla ile ‹stanbul Hükû-
meti’nin temsilcisi Salih Pafla aras›nda
yap›lan görüflmede, Osmanl› Meclis-i
Mebusan›’n›n toplanmas› konusunda
anlaflmaya var›lm›flt›. Seçimler, Kas›m
1919 sonlar›na do¤ru tamamland›. Se-
çim bölgelerinin ço¤unda Müdafaa-i
Hukuk Cemiyeti adaylar› ya da bu cemi-
yetin destekledi¤i kifliler seçildi. Seçim-
lerden sonra, ‹stanbul’da Meclis-i Me-
busan’› oluflturacak milletvekillerinin
bir bölümü, Heyet-i Temsiliye Baflkan›
Mustafa Kemal Pafla’n›n davetine uya-
rak Ankara’ya geldiler. Ankara’da yap›-
lan görüflmelerde Mustafa Kemal Pafla,
milletvekillerine “Misak-› Millî” olarak
adland›rd›¤› program› tüm ayr›nt›lar›yla
anlatt›. Milletvekillerinden, Meclis-i
Mebusan’da “Anadolu ve Rumeli Mü-
dafaa-i Hukuk Grubu”nu kurmalar›n› ve
kendisini de Meclis Baflkanl›¤›na seç-
melerini istedi. Mustafa Kemal Pafla’n›n
amac›, Millî Mücadele’nin önderi ola-
rak kendisini Meclis-i Mebusan Bafl-
kanl›¤›na seçtirerek, dünyaya karfl›, Mil-
lî Mücadele karar›n›n tüm milletçe ka-
bullenildi¤ini ve bu mücadelenin Mec-
lis-i Mebusan’a da egemen oldu¤unu
göstermekti. Mustafa Kemal Pafla ile
Ankara’da görüflüp, kendisine bu konu-
da söz veren milletvekillerinden ço¤u,
‹stanbul’a döndüklerinde gerek padiflah
ve gerekse ‹tilâf Devletleri’nin bask›la-
r›ndan çekindikleri için, önceden ver-
dikleri sözü yerine getirmediler. Musta-
fa Kemal Pafla’y›, Meclis-i Mebusan
Baflkan› seçmeyip Müdafaa-i Hukuk
Grubu yerine “Felâh-› Vatan Grubu”nu
(Vatan›n Kurtuluflu Grubu) kurdular.
Meclis baflkanl›¤›na da Celâlettin Arif
Bey’i seçtiler ve grubun sözcülü¤ünü de
Rauf Bey (Orbay) üstlendi. Mustafa Ke-
mal Pafla, halka güvenmemekle suçlad›-
¤› grupla ilgili olarak Nutuk’ta flöyle
der: “Sözlerinde durmayan bu efendiler,
inançs›z idiler, korkak idiler, cahil idiler.
‹nançs›z idiler, çünkü millî amaçlar›n
ciddilik ve kesinli¤ine ve bu amaçlar›n
dayana¤› olan millî teflkilât›n sa¤laml›-
¤›na inanm›yorlard›. Korkak idiler, çün-
kü, biricik dayana¤›n ve kurtuluflun mil-
let oldu¤unu ve olaca¤›n› takdir edemi-
yorlard›. Nazik davranarak büyük gaye-
lere ulaflabileceklerini san›yorlard›.” Fe-
lâh-› Vatan Grubu, 28 Ocak 1920’deki
gizli oturumda Ankara’da tasla¤› haz›r-
lanan Misak-› Millî’nin kabulünde etki-
li oldu. Grup, Mustafa Kemal Pafla’n›n
tahmin etti¤i gibi, kendi bafl›na fazla bir
fley yapamad› ve 11 Nisan 1920’de
Meclis-i Mebusan’›n tatil edilmesiyle
da¤›ld›. Üyelerinden baz›lar› ‹ngilizler
taraf›ndan tutukland›, baz›lar›ysa gizlice
Anadolu’ya geçerek TBMM’ye kat›ld›.
352
Felâh-› Vatan Grubu
Türk Milletinin En Belirgin ‹stek ve ‹nanc›: Kurtulufl
Türk milletinin kalbinden, vicdan›ndan do¤an ve ilham alan, en kök-
lü, en belirgin istek ve inanc› belli olmufltu: Kurtulufl…
Bu kurtulufl feryad› Türk vatan›n›n bütün ufuklar›nda yank›lanmak-
tayd›. Milletten baflka bir aç›klama beklemeye gerek yoktu. Art›k bu
iste¤i dile getirmek kolayd›. Nitekim, Erzurum ve Sivas kongrelerin-
de millî istek aç›kça ortaya konmufl ve dile getirilmiflti.
Bu kongrelerde al›nan kararlara ba¤l› olduklar›n› bildirdikleri için
milletçe vekil seçilen kimseler, her fleyden önce, bu kararlara ba¤l›
flah›slardan oluflan ve bu kararlar› ilân eden dernekle iliflkili bulun-
duklar›n› gösterir ad tafl›yan bir grup kuruculard› : “Müdafaa-i Hukuk
Cemiyeti Grubu”... ‹flte bu grup, millî teflkilâta ve dolay›s›yla millete
dayanarak, her nerede olursa olsun, milletin kutsal gayelerini cesa-
retle dile getirecek ve savunacakt›.
Misak-› Millî Haz›rlan›yor
Efendiler, milletin emel ve gayelerinin, k›sa bir program›n temelini
oluflturacak flekilde topluca ifadesi de görüflüldü.
Misak-› Millî
ad›
verilen bu program›n ilk müsveddeleri de, bir fikir vermek maksad›y-
la kaleme al›nd›. ‹stanbul Meclisi’nde bu ilkeler gerçekten toplu bir
flekilde yaz›lm›fl ve tespit olunmufltur.
Efendiler, görüfltü¤ümüz her flah›s veya bütün flah›slar, bizimle dü-
flünce ve görüfl birli¤i yaparak ayr›lm›fllard›. Fakat, ‹stanbul Mecli-
si’nde, “Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti Grubu” diye bir grubun kuruldu-
¤unu iflitmedik. Niçin?! Evet, niçin? Buna bugün cevap isterim!
Çünkü, Efendiler, bu grubu kurmay› vicdan borcu, millet borcu bil-
mek durum ve kabiliyetinde bulunan efendiler inançs›z idiler... kor-
kak idiler... cahil idiler...
‹nançs›z idiler; çünkü, millî davan›n ciddili¤ine ve kesinli¤ine ve bu
davan›n dayana¤› olan millî teflkilât›n sa¤laml›¤›na inanm›yorlard›.
Korkak idiler; çünkü, millî teflkilâttan olmay› tehlikeli görüyorlard›.
Cahil idiler; çünkü, tek kurtulufl dayana¤›n›n millet oldu¤unu ve ola-
ca¤›n› takdir edemiyorlard›. Padiflah’a dalkavukluk ederek, yabanc›-
lara hofl görünerek, yumuflak ve nazik davranarak büyük gayelerin
gerçeklefltirilebilece¤i gafletini gösteriyorlard›.
Millî Ülkü ve Millî Teflkilât›n K›sa Bir Zamanda Sa¤lad›¤›
fieref ve Varl›¤› Küçümseyenler
Bundan baflka, Efendiler, nankör ve bencil idiler.. Millî ülkü ve millî
teflkilât›n k›sa bir zamanda sa¤lad›¤› fleref ve varl›¤› küçümsüyorlar-
d›. Ortaya ç›km›fl olan durum ve varl›¤›n kolayca elde edilmifl oldu¤u
zan ve vehmine kap›lmakla çirkin gururlar›n› tatmin sevdas›na düflü-
yorlard›...
Erzurum’da, Sivas’ta söylenmifl ve tespit edilmifl bir ad›, oldu¤u gibi
kabul etmek küçüklük olmaz m›yd›?! O addan daha anlaml› bir ad m›
yoktu?!
Evet, iflittik Efendiler; varm›fl : “Fellâh-› Vatan Grubu”
(………)
Nutuk : s.247.
Mustafa Kemal, Cumhuriyet Halk F›rkas› ‹kinci Kurultay›’nda, ünlü eseri “Nutuk”u okurken.
FELÂH-I VATAN GRUBU
ATATÜRK’ÜN
ANLATIMIYLA
NUTUK’TA
1...,374,375,376,377,378,379,380,381,382,383 385,386,387,388,389,390,391,392,393,394,...960
Powered by FlippingBook