Esad Hoca
          
        
        
          bk.
        
        
          
            ‹leri, (Mehmet) Esat Hoca
          
        
        
          
            Esad Ömer Eyyübî
          
        
        
          1895 Maçka
        
        
          ?
        
        
          Kurtulufl Savafl› döneminde sol içerikli
        
        
          Kahkaha adl› mizah gazetesini ç›karan
        
        
          flair ve gazeteci. Trabzon ‹dadîsi’ni bitir-
        
        
          dikten sonra bir süre memurluk yapt›.
        
        
          fiiir yetene¤iyle k›sa sürede tan›nd›.
        
        
          Rusya’ya giderken Trabzon’a u¤rayan
        
        
          Nâz›m Hikmet’le tan›flt› ve onun görüfl-
        
        
          lerinden etkilendi. 18 May›s 1922’de
        
        
          Kahkaha adl› sol içerikli bir siyasî gaze-
        
        
          te ç›kard›. Yaklafl›k 156 say› yay›mla-
        
        
          nan gazete, Mustafa Kemal’in tepkisini
        
        
          çekti¤inden birkaç kez, 4 Mart 1925’te
        
        
          ç›kar›lan Takrir-i Sükûn Kanunu gere¤i
        
        
          ise tamamen kapat›ld›. Esad Ömer Ey-
        
        
          yübî’nin 1925’ten sonraki yaflam›yla il-
        
        
          gili bilgiler çeliflkilidir. Baz› kaynakla-
        
        
          ra göre, gitti¤i Rusya’da k›sa bir süre
        
        
          kal›p Türkiye’ye dönmüfl; baz› kaynak-
        
        
          lara göre ise, gitti¤i Rusya’da yerleflmifl
        
        
          ve bir daha geri dönmemifltir.
        
        
          342
        
        
          
            Esad Hoca
          
        
        
          Efendiler, Erzurum Kongresi’nin bitiminde, Ferit Pafla’dan sonra Har-
        
        
          biye Nezareti’ne yeni geldi¤i anlafl›lan Nâz›m Pafla imzas›yla, 15’inci
        
        
          Kolordu Komutanl›¤›’na 30 Temmuz 1919 tarihli flöyle bir emir geldi.
        
        
          Mustafa Kemal Pafla ile Refet Bey’in hükûmetin ka-
        
        
          rarlar›na ayk›r› faaliyet ve hareketlerinden dolay›
        
        
          hemen yakalanarak ‹stanbul’a gönderilmeleri Bab›-
        
        
          âli’ce uygun görülüp o bölgedeki memurlara emirler
        
        
          verildi¤inden, Kolordu’ca gereken yard›mda bulunul-
        
        
          mas› ve sonucundan bilgi verilmesi rica olunur.
        
        
          Bu emre Kolordu Komutanl›¤› taraf›ndan lây›k oldu¤u flekilde cevap
        
        
          verildi. Bu cevab› öteki komutanlara da verdirerek dikkatlerini çek-
        
        
          tirdim.
        
        
          Kongre bildirisi, memleket içinde her yere ve yabanc› devlet temsil-
        
        
          cilerine çeflitli vas›talarla gönderildi. Tüzük de komutanlara ve öteki
        
        
          güvenilir makamlara k›s›m k›s›m flifre ile verilerek, oralarda bas›lma-
        
        
          s›n›n ve ço¤alt›l›p da¤›t›lmas›n›n sa¤lanmas›na çal›fl›ld›. Bu durum
        
        
          tabiat›yla günlerce devam etti. Bu münasebetle Sivas’ta 3’üncü Ko-
        
        
          lordu Komutan› Salâhattin Bey’den ald›¤›m 22 A¤ustos 1919 tarihli bir
        
        
          telgrafta, “Tüzü¤ün ikinci ve dördüncü maddelerinin yay›mlanmas›-
        
        
          n› sak›ncal› buldu¤u, bir kere daha incelenmesi gere¤i” bildiriliyordu
        
        
          (Belge: 42).
        
        
          ‹kinci madde - Topyekûn savunma ve direnme esas›n›n kabul edildi¤i;
        
        
          Dördüncü madde - Geçici bir idare kurulabilece¤i hususundaki mad-
        
        
          delerdir.
        
        
          
            Sivas’ta Genel Bir Kongre Toplama Karar›
          
        
        
          Bu sebeple, 18 Haziran 1919 tarihinde, Trakya’ya verdi¤im direktifte
        
        
          iflaret etti¤im bir noktan›n uygulanma zaman› gelmifl bulunuyordu.
        
        
          Hat›r›n›zdad›r ki, o nokta, Anadolu ve Rumeli’deki millî teflkilâtlar›
        
        
          birlefltirerek, bir merkezden temsil ve idare etmek üzere, Sivas’ta
        
        
          genel bir millî kongre toplamakt›. Bu gayenin gerçeklefltirilmesi için
        
        
          yaverim Cevat Abbas Bey 21/22 Haziran 1919 gecesi, Amasya’da yaz-
        
        
          d›rd›¤›m genelgenin esas noktalar› flunlard› :
        
        
          
            1-
          
        
        
          Vatan›n bütünlü¤ü, milletin ba¤›ms›zl›¤› tehlikededir.
        
        
          
            2-
          
        
        
          ‹stanbul hükûmeti, üzerine ald›¤› sorumlulu¤un gere¤ini yerine
        
        
          getirememektedir. Bu durum, milletimizi yok olmufl gibi gösteri-
        
        
          yor.
        
        
          
            3-
          
        
        
          Milletin ba¤›ms›zl›¤›n›, yine milletin azim ve karar› kurtaracakt›r.
        
        
          
            4-
          
        
        
          Milletin içinde bulundu¤u durum ve flartlar›n gere¤ini yerine ge-
        
        
          tirmek ve haklar›n› gür sesle cihana duyurmak için her türlü bas-
        
        
          k› ve kontrolden uzak millî bir heyetin varl›¤› zarurîdir.
        
        
          
            5-
          
        
        
          Anadolu’nun her bak›mdan en güvenli yeri olan Sivas’ta hemen
        
        
          millî bir kongrenin toplanmas› kararlaflt›r›lm›flt›r.
        
        
          
            6-
          
        
        
          Bunun için bütün illerin her sanca¤›ndan milletin güvenini kazan-
        
        
          m›fl üç temsilcinin mümkün olan en k›sa zamanda yetiflmek üze-
        
        
          re yola ç›kar›lmas› gerekmektedir.
        
        
          
            7-
          
        
        
          Her ihtimale karfl›, bu mesele millî bir s›r olarak tutulmal› ve tem-
        
        
          silciler, gere¤inde yolculuklar›n› kendilerini tan›tmadan yapmal›-
        
        
          d›rlar.
        
        
          
            8-
          
        
        
          Do¤u illeri ad›na, 23 Temmuz’da, Erzurum’da bir kongre toplana-
        
        
          cakt›r. O tarihe kadar öteki illerin temsilcileri de Sivas’a gelebi-
        
        
          lirlerse, Erzurum Kongresi’nin üyeleri de Sivas genel kongresine
        
        
          kat›lmak üzere hareket ederler (Belge: 26).
        
        
          
            Nutuk : s.21, 30, 44.
          
        
        
          «Erzurum Kongresi, uyand›rd›¤› yank› ve sonuçlar› bak›m›ndan Müdafaa-i Hukuk Kongrele-
        
        
          rinin -Sivas Kongresi hariç- en önemlisidir. Bütün memleketi temsil etmedi¤i halde, mahallî de
        
        
          say›lamaz. Do¤u Anadolu ad›na toplanan bir bölge kongresidir. Anadolu ‹htilâli aç›s›ndan bak›-
        
        
          l›nca, Erzurum Kongresi’nin iki büyük özelli¤i vard›r. Birincisi, M. Kemal Pafla’ya liderlik yolunu
        
        
          açmas›; ikincisi de Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti’nin aynen benimsedi¤i müda-
        
        
          faa-i hukuk prensiplerini ve teflkilât tüzü¤ünü haz›rlam›fl olmas›d›r.»
        
        
          Kaynak : Sabahattin Selek, Anadolu ‹htilâli, Cem Yay›nevi, ‹stanbul 1973, s.262.
        
        
          
            Mustafa Kemal’in, 8 Temmuz 1919 gecesi telgrafla ‹stanbul’a 3. Ordu Müfettiflli¤inden istifas›n›
          
        
        
          
            bildirdi¤i Erzurum Telgrafhanesi binas›. (Daha sonra otel olarak kullan›lan bina, cadde geniflleme
          
        
        
          
            çal›flmalar› nedeniyle y›kt›r›lm›flt›r.)
          
        
        
          ERZURUM KONGRES‹
        
        
          
            ATATÜRK’ÜN
          
        
        
          
            ANLATIMIYLA
          
        
        
          
            NUTUK’TA
          
        
        
          ERZURUM KONGRES‹