523
        
        
          Nezareti Harbiye Dairesi baflkan›yken
        
        
          Refet (Bele) Bey’in yerine 13 Temmuz
        
        
          1919’da, Sivas’taki 3.Kolordu Komu-
        
        
          tanl›¤›’na atand›. Bu s›fatla Sivas Kong-
        
        
          resi’ne kat›ld›. Birinci TBMM’ye Mer-
        
        
          sin milletvekili seçilerek 8 Aral›k
        
        
          1920’de Meclis’e kat›ld›. 25 Kas›m
        
        
          1922’de iki arkadafl›yla birlikte verdi¤i,
        
        
          “TBMM’ye üye seçileceklerin Misak-›
        
        
          Millî s›n›rlar› içerisindeki halktan olma-
        
        
          s›” gerekti¤ine iliflkin, Mustafa Kemal’i
        
        
          milletvekilli¤inden düflürmeyi amaçla-
        
        
          yan yasa teklifini Meclis’e sunduysa da
        
        
          kabul edilmedi. Meclis’teki muhalif
        
        
          grup aras›nda yer ald›¤›ndan ikinci dö-
        
        
          nemde seçilemedi. 1923’te emekliye ay-
        
        
          r›ld›. 14 Haziran 1926’da Mustafa Ke-
        
        
          mal’e suikast giriflimi nedeniyle ‹stiklâl
        
        
          Mahkemesi’nde yarg›land›ysa da beraat
        
        
          etti. Daha sonra bir dönem ‹ETT’de bafl-
        
        
          puantör olarak çal›flt›; Teftifl ve Muraka-
        
        
          be Dairesi Baflkanl›¤›na getirildi. Necip
        
        
          Faz›l K›sakürek’in ç›kard›¤› “Büyük
        
        
          Do¤u” dergisinde Millî Mücadele an›la-
        
        
          r›n› yazd›.
        
        
          
            Köy E¤itmenleri
          
        
        
          Cumhuriyet’in ilk y›llar›nda, ö¤retmen
        
        
          gönderilemeyen küçük köylerdeki e¤i-
        
        
          tim ve tar›m ifllerinin tekni¤ine uygun
        
        
          olarak yap›lmas› konusunda köylülere
        
        
          öncülük etmek üzere görevlendirilen ge-
        
        
          çici ö¤retmen. Cumhuriyet Halk Parti-
        
        
          si’nin (CHP) 1935’teki IV.Kurultay’›n-
        
        
          da, köylünün sorunlar›na e¤ilebilecek
        
        
          ayd›n›n köyden ç›kmas› ilkesi benim-
        
        
          sendi. Bu sorunlara h›zl› çözüm bulabil-
        
        
          mek için, geçici olarak, askerli¤ini ça-
        
        
          vufl, onbafl› olarak bitiren yetenekli köy
        
        
          gençlerinin kurslardan geçirilerek köy-
        
        
          lere “e¤itmen” olarak gönderilmesi ka-
        
        
          rarlaflt›r›ld›. Bu uygulama zamanla daha
        
        
          da yayg›nlaflt›r›larak e¤itmenlere toprak
        
        
          ve tar›m gereçleri de verildi. Ayr›ca
        
        
          e¤itmenlere yard›m amac›yla 8-15 e¤it-
        
        
          menin bafl›na birer “gezici baflö¤ret-
        
        
          men” atand›. Bu uygulama daha sonraki
        
        
          y›llarda kurulan Köy Enstitüleri’nin te-
        
        
          melini oluflturdu. Köy enstitüleri kuru-
        
        
          luncaya kadar ba¤›ms›z kurslar hâlinde
        
        
          e¤itmen yetifltirilmesine devam edildi.
        
        
          1937-1946 aras›nda yetiflen 8 bin e¤it-
        
        
          men köylerde görev ald›. Köy enstitüle-
        
        
          riyle birlikte e¤itmen yetifltirilmesi de
        
        
          kald›r›ld›.
        
        
          
            Köy Okullar›
          
        
        
          22 Mart 1926 tarihli Maarif Teflkilât›
        
        
          Yasas›’nda belirtilen esaslar do¤rultu-
        
        
          sunda köy çocuklar›n›n e¤itilmesi ama-
        
        
          c›yla aç›lan, programlar›nda daha çok
        
        
          tar›m ve ifl etkinliklerine yer veren okul-
        
        
          lar. Befl y›l süreli olmak üzere gündüz
        
        
          ve yat›l› köy okullar› olarak düzenlendi.
        
        
          O dönemde kentteki ilkokullar›n ö¤re-
        
        
          tim süresi befl y›l, köy okullar›n›n ise üç
        
        
          y›ld›. 1939’da toplanan Millî E¤itim fiû-
        
        
          ras›’n›n karar›yla 1939-1940 ö¤retim y›-
        
        
          l›nda dördüncü, 1940-1941 ö¤retim y›-
        
        
          l›nda da beflinci s›n›flar aç›larak köy ve
        
        
          kent ilkokullar›n›n ö¤retim süreleri ara-
        
        
          s›ndaki fark ortadan kald›r›ld›. 1961’de
        
        
          ç›kar›lan ‹lkö¤retim ve E¤itim Yasa-
        
        
          s›’na göre yat›l› bölge okullar›n›n yap›-
        
        
          m›na h›z verilerek köy ilkokullar›n›n ya-
        
        
          p›m›nda köy halk›n›n yard›mc› olmas›
        
        
          ilkesi getirildi.
        
        
          
            Köy Ö¤retmen Okullar›
          
        
        
          Cumhuriyet’in ilân› sonras› köy okulla-
        
        
          r›n›n ö¤retmen gereksinimini karfl›la-
        
        
          mak amac›yla kurulan e¤itim kurumlar›.
        
        
          1926’da kurulan köy muallimmekteple-
        
        
          rinden olumlu bir sonuç al›namamas›
        
        
          üzerine bu okullar 1932-1933 ders y›l›n-
        
        
          da kapat›ld›. 1936’da konuya daha kök-
        
        
          lü bir çözüm bulmak amac›yla e¤itmen
        
        
          kurslar› ve ard›ndan 17 Nisan 1940’ta
        
        
          köy enstitüleri aç›larak sistem tüm ülke-
        
        
          de yayg›nlaflt›r›lmaya çal›fl›ld›. Baz› si-
        
        
          yasîlerin bask›lar› sonucu köy enstitüle-
        
        
          ri 1946’dan sonra, amac›ndan sapt›¤›
        
        
          gerekçesiyle kapat›ld› ve 1954’te di¤er
        
        
          ilkö¤retmen okullar›yla birlefltirildi.
        
        
          
            Köy Ö¤retmen Okullar›
          
        
        
          Tar›m ve Maarif Vekâletlerinin iflbirli¤iyle ilk e¤itmen adaylar› 1936 yaz›nda
        
        
          köylerden seçilerek Eskiflehir dolaylar›ndaki Mahmudiye Devlet Çiftli¤i’nde e¤i-
        
        
          tim gördüler. Tar›m Vekâleti’nin sa¤layaca¤› tohum, kredi ve üretim araçlar› ile
        
        
          köyde küçük bir iflletme kuracak olan e¤itmenler, bakanl›kça ödenecek bir maafl
        
        
          karfl›l›¤›nda köy hayat› için her alanda gerçek bir k›lavuz olacaklard›. E¤itmen
        
        
          adaylar›n›n seçiminde köy halk›na sorumluluk tan›nd›. ‹lk kurs, ö¤retmen ve ta-
        
        
          r›m uzmanlar›nca uygulamal› olarak yürütüldü. ‹fl ve ders programlar›n›n serbest-
        
        
          çe yürütüldü¤ü bu befl ayl›k kurstan sonra (ekip-biçme, hayvan yetifltirme, oku-
        
        
          ma-yazma, aritmetik, yurttafll›k bilgileri, köy iflleri, tarih, co¤rafya) adaylar, An-
        
        
          kara’n›n köy okullar›na stajyer ö¤retmen olarak gönderildi. Ertesi yaz dört ayl›k
        
        
          bir kurs daha düzenlendi. Önceki flartlar içinde yürütülen ve çok verimli olan bu
        
        
          kursun sonunda e¤itmenler as›l köylerine döndüler; 8-10 köy, bir bölge say›larak
        
        
          meslekî çal›flmalar› kurs ö¤retmenlerince denetlendi; müfettifllerin görevinin,
        
        
          e¤itmen yetifltirmek oldu¤unda görüfl birli¤ine var›ld›. Bu baflar›l› denemeden
        
        
          sonra kabul edilen Köy E¤itmenleri Kanunu ve Yönetmeli¤i’nin önemli maddele-
        
        
          rinden baz›lar› flunlard›r: Askerli¤ini baflar› ile bitirmifl, okuma-yazma bilen, ta-
        
        
          r›mla u¤raflan arazi veya hayvan sahibi olan kifliler e¤itmen yetifltirme kurslar›na
        
        
          aday olur (md. 1); E¤itmenler haftada en az iki gece yetiflkinleri de okutur (md.
        
        
          25); E¤itmen, bulundu¤u köye, köy kanununa uyarak bir okul binas› yapt›r›r; bu
        
        
          binan›n her türlü ifllerinde köylüler ve ustalarla birlikte çal›fl›r (md. 26); E¤itmen,
        
        
          bulundu¤u köyde bir fidanl›k yetifltirir, meyve bahçesi ve koru kurar, köyün a¤aç-
        
        
          lanmas›nda önderlik eder (md. 30); Tar›m Vekâleti, bulunduklar› yerin özellikleri-
        
        
          ne göre, e¤itmenlere üretimi art›r›c›, ›slah edici, kolaylaflt›r›c› araç ve gereçleri
        
        
          verir; e¤itmen, bu araçlardan köylüyü de faydaland›r›r (md. 32).
        
        
          KÖY E⁄‹TMENLER‹
        
        
          
            Selâhaddin Köseo¤lu
          
        
        
          
            E¤itmenlik kursunu tamamlay›p görev yerlerine giden e¤itmenler (21 Ekim 1939).