699
        
        
          vilâyet merkezi yap›lmas› karar›n›n al›n-
        
        
          d›¤› kongre. Kuvâ-yi Milliye’nin önem-
        
        
          li bir yeri olan Pozant›’da bir kongre ya-
        
        
          p›lmas›na karar verilmesi üzerine Mus-
        
        
          tafa Kemal Pafla, Fevzi Pafla (Çakmak)
        
        
          ve di¤er arkadafllar›yla Pozant›’ya gele-
        
        
          rek 5 A¤ustos’ta kongreye kat›ld›.
        
        
          TBMM ad›na cepheleri gezdi¤ini belir-
        
        
          ten Mustafa Kemal Pafla, “Mücahit or-
        
        
          dular›n öncüsü, bütün ‹slâm âleminin
        
        
          gözbebe¤i ve bütün Anadolu için bir va-
        
        
          tanseverlik örne¤i olan Adana Vilâyeti
        
        
          halk› ile görüflmekten büyük bir mem-
        
        
          nunluk duydu¤unu” belirterek Kuvâ-yi
        
        
          Milliye’ye büyük güven ve moral verdi.
        
        
          Kongre’de Adana kurtuluncaya kadar
        
        
          Pozant›’n›n vilâyet merkezi olmas› ka-
        
        
          rarlaflt›r›ld›. Valili¤e ‹smail Safa (Özler)
        
        
          getirildi.
        
        
          ‹kinci Pozant› Kongresi (8
        
        
          Ekim 1920):
        
        
          Pozant›’n›n Adana il mer-
        
        
          kezi hâline getirilmesinden sonra 8
        
        
          Ekim 1920’de Adana Cephesi’nin güç-
        
        
          lendirilmesi ve ilin ihtiyaçlar›n›n karfl›-
        
        
          lanmas› amac›yla yap›lan ve çevre ilçe
        
        
          ve bucaklardan gelen 60 kiflinin kat›l›-
        
        
          m›yla gerçekleflen kongre. ‹ki gün süren
        
        
          kongre sonunda baz› malî ve idarî karar-
        
        
          lar al›nd›.
        
        
          
            Prens Sabahattin
          
        
        
          1878 ‹stanbul
        
        
          30 Haziran 1948 Neuchatel/‹sviçre
        
        
          Cumhuriyet’in ilân›ndan sonra Osmanl›
        
        
          hanedan› mensuplar›yla birlikte “Yüzel-
        
        
          lilikler” listesine al›narak yurt d›fl›na ç›-
        
        
          kar›lan sosyolog ve siyaset adam›. Padi-
        
        
          flah Abdülmecid’in k›z› Seniha Sultan
        
        
          ile Damat Mahmud Celâleddin Pafla’n›n
        
        
          o¤ludur. Özel ö¤renim gördü. II.Abdül-
        
        
          hamid’in bask›s›na karfl› ç›kan babas›y-
        
        
          la birlikte 1899’da gizlice Paris’e gitti.
        
        
          Jön Türk hareketine kat›ld›. 1902’deki
        
        
          I.Jön Türk Kongresi’nin toplanmas›na
        
        
          öncülük etti ve kongre baflkanl›¤›na se-
        
        
          çildi. Osmanl› Devleti’nde adem-i mer-
        
        
          keziyyetçi bir yönetim kurulmas›n› sa-
        
        
          vunan grubun önderi olarak Teflebbüs-i
        
        
          fiahsî ve Adem-i Merkeziyyet Cemiye-
        
        
          ti’ni kurdu. 1906’dan 1908’e dek “Te-
        
        
          rakki” adl› bir dergi yay›mlad›. Aral›k
        
        
          1907’de yap›lan II.Jön Türk Kongre-
        
        
          si’nde yer alarak, grubu ad›na Abdülha-
        
        
          mid’in devrilmesi ve Meflrutiyet’in ku-
        
        
          rulmas›yla ilgili eylem birli¤i karar›na
        
        
          kat›ld›. II.Meflrutiyet’in ilân›ndan sonra
        
        
          Türkiye’ye dönüp ‹ttihat ve Terakki yö-
        
        
          netimine karfl› düflünsel savafl›m›n› yü-
        
        
          rüttü. Yönetimine kat›lmamakla birlikte
        
        
          ideolo¤u say›ld›¤› Ahrar F›rkas›’n›n et-
        
        
          kinliklerine ve 31 Mart Olay›’na ad›n›n
        
        
          kar›flmas› üzerine k›sa bir süre tutuklan-
        
        
          d›. 1919’a dek yurt d›fl›nda kald›.
        
        
          1924’te Osmanl› hanedan›n›n ülkeden
        
        
          ç›kar›lmas›n› öngören yasa uyar›nca
        
        
          “Yüzellilikler” listesine al›nd›¤›ndan,
        
        
          tekrar yurt d›fl›na ç›kmak zorunda kald›
        
        
          ve yaflam›n› ‹sviçre’de sürdürdü. Türki-
        
        
          ye’de Durkheim Sosyolojisine karfl›,
        
        
          kayna¤›n› Le Play ve Edmond Demo-
        
        
          ulins’den alan bireyci sosyoloji anlay›fl›-
        
        
          n›n kurucusu ve tan›t›c›s› say›l›r. Ona
        
        
          göre, “Devletin ve toplumun temelinde
        
        
          birey bulunur. Birey, toplum için de¤il;
        
        
          tersine toplum, birey için vard›r. Her tür-
        
        
          lü sosyal kurumlardan önce birey gelir.
        
        
          Devlet, bireyin mutlulu¤unu sa¤lamakla
        
        
          yükümlüdür. Buna göre Türkiye’nin
        
        
          kurtuluflu da, bireye öncelik tan›yan özel
        
        
          teflebbüsçülükte ve merkeze ba¤l› olma-
        
        
          yan yönetim biçimindedir. Tüm toplum
        
        
          kurumlar›nda bireycilik teflvik edilmeli,
        
        
          e¤itim de buna uygun bir biçimde dü-
        
        
          zenlenmelidir.” fleklindeki bu temel gö-
        
        
          rüfllerini “Türkiye Nas›l Kurtar›labilir”
        
        
          (1911) adl› eserinde ortaya koydu.
        
        
          
            Prost, Henri
          
        
        
          1874 Paris
        
        
          1959 Paris
        
        
          Cumhuriyet döneminde ‹stanbul’un
        
        
          imar plan›n› haz›rlamak için Türkiye’ye
        
        
          ça¤r›lan Frans›z mimar ve kent tasar›m-
        
        
          c›s›. 1910’da Anvers kentinin yeniden
        
        
          düzenlenmesini öngören bir plan yapt›.
        
        
          Uluslararas› bir yar›flmada birincilik
        
        
          alan bu plan, modern flehircilik tarihinin
        
        
          en önemli eseri say›l›r. 1913-1923 ara-
        
        
          s›nda Fas’ta çal›flt›. 1928’den sonra yer-
        
        
          leflti¤i Paris için yeni bir plan haz›rlad›.
        
        
          Metz ve Cezayir kentlerinin nâz›m plan›
        
        
          üstünde çal›flt›. Ça¤r›l› olarak 1936’da
        
        
          efliyle birlikte geldi¤i ‹stanbul’da on alt›
        
        
          y›l kald›. Bu süre içinde trafik, ulafl›m,
        
        
          ticaret ve al›flverifl merkezlerinin düzen-
        
        
          lenmesi, arkeolojik zenginlikler üzerine
        
        
          araflt›rmalar yapt› (‹stanbul’un nâz›m
        
        
          plan›, referans plan›, arkeolojik parklar,
        
        
          bölge planlar›, Ayasofya’n›n genel pla-
        
        
          n›). Program›n genel hatlar›n›n ortaya
        
        
          ç›kmas›na yol açan bu haz›rl›k çal›flma-
        
        
          lar› iki y›l sürdü (1936-1937). 1951’de
        
        
          ‹stanbul’dan ayr›l›rken, ‹stanbul’un ana
        
        
          projesinden baflka, birçok desen, 8 cilt-
        
        
          lik 500 kadar rapor ve not b›rakt›.
        
        
          1957’de fiehircilik Komisyonu’na bafl-
        
        
          kanl›k etmek üzere tekrar ‹stanbul’a
        
        
          ça¤r›ld›. Türkiye’de bulundu¤u dönem-
        
        
          de Bursa camilerinin rölövesini yapt›.
        
        
          
            Prost, Henri
          
        
        
          
            Prens Sabahattin
          
        
        
          
            1936’da ‹stanbul’un imar plan›n› haz›rlamak üzere Türkiye’ye gelen Frans›z kent tasar›mc›s› Henri Prost (sa¤da).