001-321emin.QXD - page 802

‹pekli ve Yünlü Dokuma, Beykoz Deri
ve Kundura) iflletmek, özel yasalarla ku-
rulacak fabrikalar›n d›fl›nda devlet ser-
mayesiyle kurulacak bütün sanayi kuru-
lufllar›n›n etüt ve projelerini haz›rlamak,
bu kurulufllar› kurmak ve yönetmek,
yurt içinde ekonomik olarak verimli sa-
nayi iflletmelerine kat›lmak, sanayi ku-
rulufllar›na kredi açmak, bankac›l›k iflle-
ri yapmak, Sümerbank’›n bafll›ca görev-
leri olarak belirlendi. Uzmanlaflt›¤› teks-
til alan› d›fl›nda birçok sanayi kuruluflu-
na öncülük etti, Karabük Demir-Çelik
Fabrikas›, Türkiye Selüloz ve K⤛t
Fabrikalar› gibi büyük sanayi kuruluflla-
r›n› gerçeklefltirdi. Çok say›da fabrika,
banka flubesi ve sat›fl ma¤azas› açt›.
1987’de 3291 say›l› kamu iktisadî tefleb-
büslerinin özellefltirilmesi hakk›ndaki
yasa çerçevesinde Bakanlar Kurulu ka-
rar›yla özellefltirilmeye karar verilen ku-
rulufllar aras›nda yer ald›. Bankac›l›k bö-
lümü, Haziran 1993’te Sümerbank
Afi’ye dönüfltürüldü. Geri kalan bölü-
mün ad› da Sümer Holding Afi oldu. Sü-
merbank Afi Ekim 1995’te özellefltiril-
diyse de Aral›k 1999’da bankan›n yöne-
timine el konuldu. fiubat 2001’de, Ta-
sarruf Mevduat› Sigorta Fonu’na devre-
dilen Bank Kapital, Egebank, Yurtbank
ve Yaflarbank’la birlikte A¤ustos
2001’de Ordu Yard›mlaflma Kurumun-
ca (OYAK) sat›n al›nd›.
Süreyya Opereti
Atatürk döneminde ‹stanbul Kad›-
köy’de ifladam› Süreyya ‹lmen (Süreyya
Pafla) taraf›ndan tiyatro ve sinema ola-
rak yapt›r›lan binada ve onun malî des-
te¤iyle çal›flmalar›n› bafllatan operet top-
lulu¤u. 1928’de, günümüzde Süreyya
Sinemas› olarak kullan›lan binada Muh-
lis Sabahaddin Ezgi’nin “Asaletmeap”
operetiyle sahnelerini açt›. fievkiye
May, Semiha Berksoy, Avni Dilligil,
Celâl Sururi, Muammer Karaca, Reflit
Gürzap, Lütfullah Sururi, Toto Karaca,
Mehmet Karaca gibi tan›nm›fl isimlerin
yer ald›¤› topluluk, ayn› y›l “Ayfle ve
Gül Han›m”› sahneye koydu. 1929 son-
lar›nda toplulu¤a malî yönden destek
olan ve Süreyya Pafla ad›yla tan›nan es-
ki subay Süreyya ‹lmen, masraflar›n
a¤›rl›¤› gerekçesiyle deste¤ini çekince
1935’e dek kendi olanaklar›yla çal›flma-
lar›n› sürdüren topluluk, Süreyya Opere-
ti ad›yla yurt içinde ve d›fl›nda turnelere
ç›kt›. Bu tarihten sonra da¤›ld› ve üyele-
rinin baz›lar› Halk Opereti’ni kurdu.
Çardafl Fürstin, Çaresaz, Telefoncu K›z,
Yunus Efendi Duymas›n (1929); Leble-
bici Horhor (1931); Emir, U¤urlu K›z
(1932); Kar›m Namusludur, K›rk Y›lda
Bir (1934) ve en son 1935’te Tarla Ku-
flu operetlerini sahneledi.
Süreyya Pafla (‹lmen)
bk.
‹lmen, Süreyya (Süreyya Pafla)
Süsoy, Mustafa Vasfi
bk.
Mustafa Vasfi Bey (Süsoy)
Sütçü ‹mam
1884 Kahramanmarafl
25 Kas›m 1922 Kahramanmarafl
Kurtulufl Savafl› s›ras›nda Marafl’taki
Frans›z iflgaline karfl› mücadele veren
direnifl örgütü lideri. Marafl’taki Uzuno-
luk Mahallesi Camii müezzinidir.
Mondros Ateflkes Antlaflmas›’ndan son-
770
Süreyya Opereti
Süreyya Opereti toplulu¤unca 1932’de sahneye konan “Emir” operetinden bir sahne.
Süreyya Opereti’nin logosu
Kahramanmarafl’taki Atatürk ve Sütçü ‹mam An›t›
1...,792,793,794,795,796,797,798,799,800,801 803,804,805,806,807,808,809,810,811,812,...960
Powered by FlippingBook