793
        
        
          ler, kasabalar ve köylerdeki her ev, birer
        
        
          kat çamafl›r, birer çift çorap ve birer çift
        
        
          çar›k haz›rlay›p belirli zaman içinde ko-
        
        
          misyona teslim edecektir. 3) Tüccar ve
        
        
          halk, elinde bulunan çamafl›rl›k bez,
        
        
          amerikan, patiska, pamuk, y›kanm›fl ve
        
        
          y›kanmam›fl yün ve tiftik, erkek elbisesi
        
        
          yap›m›na yarayan her tür k›fll›k ve yaz-
        
        
          l›k kumafl, kal›n bez, kösele, taban astar-
        
        
          l›¤›, sar› ve siyah meflin, sahtiyan, fotin,
        
        
          demir kundura çivisi, tel çivi, saraç ipli-
        
        
          ¤i, nall›k demir, haz›r nal, m›h, yem tor-
        
        
          bas›, kolan, semer ve urgan stoklar›n›n
        
        
          % 40’›n› Tekâlif-i Milliye komisyonla-
        
        
          r›na teslim edecek, bunlar›n bedelleri
        
        
          daha sonra devlet taraf›ndan ödenecek-
        
        
          tir. 4) Mevcut bu¤day, saman, un, arpa,
        
        
          fasulye, bulgur, nohut, mercimek, ka-
        
        
          sapl›k hayvan, fleker, gaz, pirinç, sabun,
        
        
          ya¤, tuz, zeytinya¤›, çay ve mum stok-
        
        
          lar›ndan % 40’›na devlet taraf›ndan el
        
        
          konulacak, bedelleri ileride devlet tara-
        
        
          f›ndan ödenecektir. 5) Herkes elindeki
        
        
          tafl›tlarla ayda bir 100 km’lik yere, or-
        
        
          duya ait malzemeyi ücretsiz olarak tafl›-
        
        
          yacakt›r. 6) Ülkeyi terketmifl olanlar›n
        
        
          hazineye geçmifl bulunan mallar›ndan,
        
        
          ordunun gereksinimi olanlar›na el ko-
        
        
          nulacakt›r. 7) Halk›n elindeki tüm silâh
        
        
          ve mermiler üç gün içinde orduya tes-
        
        
          lim edilecektir. 8) Benzin, vakum, gres,
        
        
          makine ya¤lar›, vazelin, otomobil, kam-
        
        
          yon lasti¤i, buji, telefon makinesi, kab-
        
        
          lo, pil, ç›plak tel gibi stoklar›n % 40’›na
        
        
          ordu ad›na el konulacak, al›nanlar›n be-
        
        
          delleri daha sonra ödenecektir. 9) Ülke-
        
        
          deki bütün zanaatkârlar (demirci, ma-
        
        
          rangoz, dökümcü, tesviyeci, saraç) or-
        
        
          dunun emrinde çal›flacakt›r. 10) Halka
        
        
          b›rak›lm›fl dört tekerlekli yayl› araba,
        
        
          dört tekerlekli at ve öküz arabalar›yla,
        
        
          ka¤n› arabalar›n›n bütün teçhizat ve
        
        
          hayvanlar›yla beraber, binek ve top çe-
        
        
          kebilecek hayvanlar›n % 20’si ordu ad›-
        
        
          na al›nacak, devlet, sahiplerine borçla-
        
        
          nacakt›r. 11) ‹lçelerde kurulan komis-
        
        
          yonlar, sa¤lanacak her türlü malzemeyi
        
        
          en k›sa zamanda orduya ulaflt›racaklar-
        
        
          d›r. Ayr›ca, bu konuda ç›kabilecek güç-
        
        
          lükleri ortadan kald›rabilmek amac›yla
        
        
          çeflitli yerlere ‹stiklâl Mahkemeleri üye-
        
        
          leri gönderilmiflti.
        
        
          
            Tekâlif-i Milliye Emirleri  (Millî Vergi Emirleri)
          
        
        
          TEKÂL‹F-‹ M‹LL‹YE
        
        
          « …… de¤iflik yerlerde, de¤iflik adlar alt›nda, ama pek de ni-
        
        
          zamî olmayan bir flekilde vergiler al›n›yordu. Ancak, düzensiz ve
        
        
          geçici tedbirlerle ordunun lojistik deste¤inin düzenli bir flekilde
        
        
          sürdürülmesinin de mümkün olamayaca¤› biliniyordu. Yunan sald›-
        
        
          r›lar›n›n yo¤unlaflt›¤› hatta Ankara’y› tehdit etti¤i günlerde merke-
        
        
          zî kontrole tabi köklü bir vergi sisteminin konmas› kaç›n›lmaz hâl
        
        
          ald›. Bilindi¤i üzere tam bu hareketli günlerde Mustafa Kemal Pa-
        
        
          fla Baflkomutanl›¤a getirilmifltir.
        
        
          Mustafa Kemal Pafla, Baflkomutan oldu¤u gün Meclis’te, büyük
        
        
          ve flefkatli milletinin daima yard›mlar›n› görece¤ine inanc›n› belir-
        
        
          terek, yorgun ve fakir, uzun sürmüfl savafllar›n etkisi ile güçsüz
        
        
          kalm›fl milletinin, bu a¤›r flartlar alt›nda hürriyet ve istiklâli için
        
        
          bütün varl›¤›n› ortaya koymaktan çekinmeyece¤ini ifade etmifltir.
        
        
          Böyle çok çetin bir durumda Baflkomutanl›k görevini üzerine alan
        
        
          Mustafa Kemal Pafla, ilk ifl olarak ordu ihtiyaçlar›n› tesbit eden ça-
        
        
          l›flmalara giriflmifl ve milletten istenecek fleylerin neler olaca¤›n›n
        
        
          tesbitine bafllanm›flt›r.
        
        
          Baflkomutanl›k görevine bafllad›ktan iki gün sonra 7 A¤ustos
        
        
          1921 günü Baflkomutanl›k Kanunu ile kanun kuvvetinde emirler ver-
        
        
          me yetkisine istinaden ilk “Tekalif-i Milliye Emirleri”ni yay›nlayan
        
        
          Mustafa Kemal Pafla, milletten çoraptan muma kadar neler istedik-
        
        
          lerini aç›klam›flt›r. Bir savafl›n kazan›lmas›nda lojistik deste¤in ne
        
        
          kadar önemli oldu¤unu ve bu konuda en ince ayr›nt›lara kadar gir-
        
        
          menin gere¤ini bilen Baflkomutan, her zaman oldu¤u gibi, yine
        
        
          Türk milletinin hamiyet ve vatanperverli¤ine dayanarak Anado-
        
        
          lu’nun tüm kaynaklar›n›, yay›nlad›¤› emirlerle harekete geçirmifl-
        
        
          tir. 7 ve 8 A¤ustos 1921 günleri yay›nlanan 10 emirlik Tekalif-i Mil-
        
        
          liye Emirleri ile Türk milletine yüklenen bellibafll› mükellefiyetleri
        
        
          flu flekilde grupland›rmak mümkündür.
        
        
          1- Halk, istenen baz› mallar› devlete verecektir (Her ev birer kat
        
        
          çamafl›r, birer çift çorap ve çar›k verecektir. Bu uygulama
        
        
          tam bir aynî vergi uygulamas› niteli¤indedir).
        
        
          2- Halk ve tüccar, elinde bulunan baz› mamul ve yar› mamul mal-
        
        
          lar›n % 40’›n› devlete verecek, bunlar›n bedeli ileride ödene-
        
        
          cektir (Halk ve tüccar, elinde bulunan çamafl›rl›k bez, ameri-
        
        
          kan, patiska, pamuk, yün, tiftik, erkek elbisesi yap›m›na yara-
        
        
          yan kumafl, meflin, çar›k, fotin, kundura çivisi, tel çivi, saraç
        
        
          ipli¤i, nal, nal çivisi, bu¤day, un, saman, arpa, koyun, keçi, ka-
        
        
          sapl›k s›¤›r, fleker, gazya¤›, sabun, ya¤, tuz, fleker vb. asker
        
        
          ve tafl›ma hayvanlar›n›n ihtiyac› olan malzemelerin % 40’›n›
        
        
          verecektir).
        
        
          3- Halk, elindeki tafl›t araçlar› ile orduya ait malzemeyi paras›z
        
        
          tafl›yacakt›r (Bu uygulamay› hizmet vergisi uygulamalar›na
        
        
          benzetmek mümkündür. Halk, devlete hizmet etmek suretiy-
        
        
          le vergi ödemifl oluyor, buna karfl›l›k para ödemek isteyen,
        
        
          hizmet etmekten kurtulmufl oluyordu. Ancak Tekalif-i Milliye
        
        
          Emirleri’nde hizmet flart koflulmufl, hizmet yerine para ödeme
        
        
          flekli kabul edilmemifltir.)
        
        
          4- Ülkeyi terk etmifl olanlar›n mallar›ndan ordu ihtiyac›na yara-
        
        
          yacak olanlara el konulacakt›r (Medenî hukukta yer alan ter-
        
        
          kedilmifl mal›n bulana ait olaca¤› ve miras hukukunda yer
        
        
          alan, mirasç› b›rakmadan ölenlerin mallar›n›n devlete intikal
        
        
          edece¤ine dair genel hukuk prensiplerinin ba¤daflt›r›lmas›
        
        
          fleklinde bir uygulama.)
        
        
          5- Halk›n elinde bulunan savaflta kullan›labilir bütün silâh ve cep-
        
        
          haneye el konulacakt›r (Tam bir müsadere uygulamas› olup,
        
        
          günümüzde yasak silâhlar›n yakalanmas› hâlinde el koyma
        
        
          fleklinde yürütülen iflleme benzemektedir.)
        
        
          6- Baz› sanat erbab› ve baz› imalathaneler, belirli iflleri yapmak
        
        
          ve belirli mallar› imal etmekle görevlendirilecektir (Günün
        
        
          flartlar›na göre makul bir ücret ödemesi yap›ld›¤›ndan, angar-
        
        
          ya sisteminden ayr›lmaktad›r).
        
        
          Tekalif-i Milliye Emirleri’ni, gerek kapsam› ve gerekse tekni¤i
        
        
          yönünden günümüz vergilendirme sistemlerine benzetmek müm-
        
        
          kün de¤ildir. Baz› emirlerle yüklenen sorumluluklar, ne daha önce
        
        
          yap›lm›fl uygulamalardan elde edilen tecrübelerden, ne de herhan-
        
        
          gi bir doktrin taraf›ndan ortaya konulmufl fikirlerden yararlan›la-
        
        
          rak uygulama alan›na konulmufltur. Tekalif-i Milliyeyi, millî direnifl
        
        
          içinde bulunan, maddî ve manevî varl›¤›n› ortaya dökerek çarp›fl-
        
        
          may› göze alm›fl olan bir milletin yaratt›¤› kiflisel fedakârl›¤a daya-
        
        
          nan bir sistem olarak de¤erlendirebiliriz.
        
        
          Tekalif-i Milliye Emirleri’ni uygulamak üzere bütün ilçelerde
        
        
          Tekalif-i Milliye Komisyonlar› kurulmufl ve derhal faaliyete geçmifl-
        
        
          tir. Komisyon üyeleri, o mahallin mülkî ve askerî amirleri ile malmü-
        
        
          dürü gibi devlet memurlar›n›n d›fl›nda kalan, on üyesi halktan seçi-
        
        
          len kimselerdi. Mahallî Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti’nden iki kifli ile
        
        
          köylerde imam ve muhtarlar bu komisyonlar›n tabiî üyesiydiler. Ana-
        
        
          dolu’nun hemen her taraf›nda kurulan komisyonlar faaliyete geçmifl
        
        
          ve emirler do¤rultusunda vergiler toplanmaya ve aynî olarak al›nan
        
        
          yard›mlar depolarda muhafazaya al›nmaya bafllanm›flt›r.»
        
        
          Kaynak : Türkiye Cumhuriyeti Tarihi-I, Atatürk Araflt›rma Merkezi, Ankara 2000,
        
        
          s.334.