801
        
        
          Anadolu’ya silâh ve cephane sevk eden
        
        
          MM Grubu’nun gizli merkezi olarak
        
        
          kullan›ld›. Velid Ebüzziya, gazetede ya-
        
        
          y›mlanan yaz›lar› nedeniyle 1922 ve
        
        
          1925’te ‹stiklâl Mahkemesince yarg›-
        
        
          land›. Takrir-i Sükûn Kanunu’yla 6
        
        
          Mart 1925’te kapat›ld›; daha sonra izin
        
        
          verildiyse de yay›m›n› sürdürmedi.
        
        
          
            Tevhid-i Tedrisat Kanunu
          
        
        
          
            (Ö¤retimin Birlefltirilmesi Kanunu)
          
        
        
          Cumhuriyet’in ilân› sonras› Türkiye
        
        
          Cumhuriyeti’ndeki bütün ö¤retim ve
        
        
          e¤itim kurumlar›n› lâik ve ulusal bir te-
        
        
          mele ba¤layan yasa (3 Mart 1924). Tür-
        
        
          kiye’de Cumhuriyet’in ilân›ndan sonra
        
        
          gerçeklefltirilen en önemli at›l›mlardan
        
        
          biri de e¤itim ve ö¤retim alan›nda ger-
        
        
          çekleflti. Osmanl› Devleti’nden devral›-
        
        
          nan ikili (mektep ve medrese) e¤itim
        
        
          sistemi bir süre korundu. Bu sistemde
        
        
          mektep ve medreselerde farkl› e¤itim
        
        
          uygulanmakta, farkl› bilgiler verilmek-
        
        
          teydi. Bunun sonucu olarak, dünya gö-
        
        
          rüflleri ve de¤er yarg›lar› birbirinden
        
        
          farkl› kifliler yetiflmekte, bu da toplumda
        
        
          kültür ikili¤ine ve çat›flmalara neden ol-
        
        
          maktayd›. Türkiye Cumhuriyeti, millî,
        
        
          demokratik ve lâik bir toplum olufltur-
        
        
          may› amaç edinmiflti. Bu nedenle Os-
        
        
          manl› Devleti’nden devral›nan e¤itim
        
        
          sisteminin tasfiye edilip, yeni bir siste-
        
        
          min kurulmas› gerekiyordu. Mustafa
        
        
          Kemal, 1 Mart 1924’te TBMM’yi aç›fl
        
        
          konuflmas›nda, Türkiye’de e¤itim ve
        
        
          ö¤retimin tüm anlam›yla ulusal nitelikte
        
        
          olaca¤›n› bildirerek çok yönlü (mektep-
        
        
          medrese) e¤itimin getirdi¤i sak›ncalara
        
        
          de¤indi. TBMM’nin 3 Mart 1924 tarihli
        
        
          toplant›s›nda Manisa milletvekili Vas›f
        
        
          Bey (Ç›nar) ve 57 arkadafl›n›n imzas›n›
        
        
          tafl›yan bir önerge üzerine “Tevhid-i
        
        
          Tedrisat Kanunu” (Ö¤retimin Birleflti-
        
        
          rilmesi) kabul edildi. Kabul edilen yasa,
        
        
          yedi maddeden olufluyordu. Birinci
        
        
          maddesi Türkiye’deki bütün bilim ve
        
        
          ö¤retim kurumlar›n›n Maarif Vekâle-
        
        
          ti’ne ba¤land›¤›n›; ikinci maddesi
        
        
          fier’iyye ve Evkaf Vekâleti ya da özel
        
        
          vak›flarca yönetilen bütün medrese ve
        
        
          okullar›n Maarif Vekâleti’ne devredildi-
        
        
          ¤ini hükme ba¤lad›. Dördüncü madde
        
        
          ile Maarif Vekâleti’ne din uzmanlar› ye-
        
        
          tifltirmek amac›yla ‹stanbul Dârülfünu-
        
        
          nu’nda bir ‹lâhiyat Fakültesi kurma,
        
        
          imaml›k ve hitabet gibi din hizmetleri-
        
        
          nin görülmesini sa¤lamak için de ayr›
        
        
          okullar açma görevi verildi. Ayr›ca, ya-
        
        
          saya eklenen ek bir maddeyle ilkokul-
        
        
          larda ö¤retimin Türkçe yap›lmas› zorun-
        
        
          lulu¤u getirildi. Böylece okul-medrese
        
        
          ikili¤i ortadan kald›r›larak medreseler
        
        
          kapat›ld›. Tevhid-i Tedrisat Kanu-
        
        
          nu’nun kabulünden sonra, yabanc› ve
        
        
          az›nl›k okullar›n›n dinî ve siyasî amaçl›
        
        
          e¤itimleri durduruldu. Bu yasayla e¤i-
        
        
          tim ve ö¤retim tüm Türkiye Cumhuriye-
        
        
          ti vatandafllar› için zorunlu k›l›nd›. Tev-
        
        
          hid-i Tedrisat Kanunu 1961 ve 1982
        
        
          Anayasalar›na al›narak korundu ve
        
        
          1982 Anayasas›’n›n 130.maddesi ile va-
        
        
          k›flara üniversite kurma olana¤› tan›nd›.
        
        
          
            Tezemir, Abdullah
          
        
        
          1871 Adapazar›
        
        
          17 Kas›m 1940 Adapazar›
        
        
          Birinci TBMM ‹zmit milletvekili. ‹lk ve
        
        
          ortaö¤renimini Adapazar›’nda tamamla-
        
        
          d›. ‹stanbul’da medrese ö¤renimi gördü.
        
        
          Bir süre müderrislik yapt›. Millî Müca-
        
        
          dele’ye kat›ld›. TBMM’ye ‹zmit millet-
        
        
          vekili seçildi (1920). Milletvekilli¤i so-
        
        
          na erince Adapazar›’na döndü; ticaretle
        
        
          u¤raflt›.
        
        
          
            Thorak, Josef
          
        
        
          1889 Salzburg
        
        
          1952 Viyana
        
        
          A.Hanak taraf›ndan Ankara’da yap›m›-
        
        
          na bafllanan ve onun ölümüyle yar›m ka-
        
        
          lan Güven An›t›’n› tamamlayan heykel-
        
        
          t›rafl. 1910’da girdi¤i Viyana Güzel Sa-
        
        
          natlar Akademisi’ne dört y›l devam et-
        
        
          tikten sonra Berlin’e gitti. 1920’de Man-
        
        
          zels’in usta ö¤rencisi olarak Berlin Aka-
        
        
          demisi’nde çal›flt›. Holzmeister’in tekli-
        
        
          fiyle 1935’te A.Hanak’›n ölümü üzerine
        
        
          yar›m kalan Ankara’daki Güven An›-
        
        
          t›’n› tamamlamak üzere Türkiye’ye gel-
        
        
          
            Thorak, Josef
          
        
        
          
            Cumhuriyet’in ilân›ndan sonra gerçeklefltirilen en önemli at›l›mlardan biri de e¤itim ve ö¤retim alan›nda yap›lan de¤iflikliklerdir.
          
        
        
          
            Abdullah Tezemir