3.383, 1933’te de 3.922 kilometreye
        
        
          ç›kt›. 1923’te elde 108 lokomotif varken
        
        
          1927’de bu say› 208’e, Cumhuriyet’in
        
        
          10.y›ldönümü olan 1933’te ise 343’e
        
        
          yükseldi. ‹nsan ve yük tafl›mac›l›¤› da
        
        
          1923’ten bafllayarak h›zla artt›. 1924’te
        
        
          demiryollar›nda 1.027.000 yolcu tafl›n›r-
        
        
          ken bu say› 1930’da 2.204.000’e,
        
        
          1938’de 30.646.000’e ulaflt›. 1923’te
        
        
          demiryollar›nda 313.168 ton yük tafl›n›r-
        
        
          ken 1938’de 5.371.000 ton yük tafl›n›r
        
        
          oldu. Bu arada demiryolu yap›m› yan›
        
        
          s›ra, 1923’ten itibaren demiryollar› ta-
        
        
          mamen elden geçirildi ve hemen tama-
        
        
          m› yenilendi. Savafl s›ras›nda y›k›lan
        
        
          köprüler onar›ld›. Toros da¤lar›nda bü-
        
        
          yük tüneller aç›l›p yeni yeni hatlar hiz-
        
        
          mete kondu.
        
        
          
            Denizli
          
        
        
          Kurtulufl Savafl› s›ras›nda Yunan iflgali-
        
        
          ne u¤ramamas›na ra¤men çeflitli kar›fl›k-
        
        
          l›klara ve iç çekiflmelere sahne olan, Ege
        
        
          Bölgesi’nin
        
        
          güneydo¤usunda
        
        
          il.
        
        
          1429’da Sultan II.Murad döneminde ke-
        
        
          sin olarak Osmanl› topraklar›na kat›ld›.
        
        
          1868’de kaza olarak Ayd›n sanca¤›na
        
        
          ba¤land›. 1883’te sancak merkezi oldu.
        
        
          Türkiye’nin paylafl›lmas›n› öngören
        
        
          Mondros Mütarekesi’nin kentte yaratt›¤›
        
        
          hoflnutsuzluk üzerine ‹stanbul Hükûme-
        
        
          ti, Nisan 1919’da fiehzade Abdürrahim
        
        
          Efendi baflkanl›¤›nda bir heyet göndere-
        
        
          rek, halk› yat›flt›rmaya çal›flt›. ‹zmir’in
        
        
          iflgalinden sonra, Yunanl›lar›n ileri hare-
        
        
          kât› sürdürmeleri üzerine, Denizli halk›,
        
        
          siyasî ve askerî teflkilâtlanma haz›rl›kla-
        
        
          r›n› h›zland›rd›lar. 29 May›s 1919’da
        
        
          Müftü Ahmed Hulûsi Efendi’nin bafl-
        
        
          kanl›¤›nda Denizli Müdafaa-i Hukuk ve
        
        
          Redd-i ‹lhak cemiyetleri kuruldu. Bu
        
        
          arada polis komiseri Hamdi Bey de ku-
        
        
          rulmaya bafllanan direnifl örgütünün ba-
        
        
          fl›na geçti. Bir süre sonra Denizli Direnifl
        
        
          Teflkilât›, Heyet-i Milliye ad›n› ald›. ‹ler-
        
        
          lemeyi sürdüren Yunanl›lar 3 Hazi-
        
        
          ran’da Nazilli’ye girdiler. Bu durum kar-
        
        
          fl›s›nda harekete geçen Denizli Heyet-i
        
        
          Milliyesi, Sarayköy önlerinde ve Men-
        
        
          deres ›rma¤› gerisinde bir cephe olufltur-
        
        
          may› kararlaflt›rd›. 10 Haziran günü De-
        
        
          nizli Heyet-i Milliyesi bir bildiri yay›m-
        
        
          layarak halk› direnifle ça¤›rd›. Yeniden
        
        
          harekete geçen Yunanl›lar, Çivril’i ele
        
        
          geçirdi. 5 Temmuz 1920’den bafllayarak
        
        
          iflgal alt›na giren Buldan ise, ancak 4 Ey-
        
        
          lül 1922’te kurtar›ld›. Cumhuriyet’in ilâ-
        
        
          n› sonras› Denizli, 1924’te il yap›ld›.
        
        
          284
        
        
          
            Denizli
          
        
        
          CUMHUR‹YET DÖNEM‹NDE YAPILAN DEM‹RYOLLARI
        
        
          
            Tamam›n›n
          
        
        
          
            ‹flletmeye
          
        
        
          
            Hatt›n ad›
          
        
        
          
            Uzunlu¤u (km)
          
        
        
          
            Aç›ld›¤› Y›l
          
        
        
          Samsun-Çarflamba
        
        
          37
        
        
          1924
        
        
          Ankara-Sivas
        
        
          602
        
        
          1930
        
        
          Samsun-Sivas
        
        
          377
        
        
          1930
        
        
          Erzincan-Erzurum
        
        
          215
        
        
          1930
        
        
          Kütahya-Bal›kesir
        
        
          253
        
        
          1932
        
        
          Kardeflgedi¤i-Bo¤azköprü
        
        
          172
        
        
          1933
        
        
          Yolaçt›-Elâz›¤
        
        
          24
        
        
          1934
        
        
          Fevzipafla-Malatya-Diyarbak›r
        
        
          505
        
        
          1935
        
        
          Irmak-Çank›r›-Filyos-Zonguldak
        
        
          415
        
        
          1937
        
        
          Afyon-Karakuyu
        
        
          112
        
        
          1936
        
        
          Bozanözü-Isparta ve Balad›z-Burdur
        
        
          37
        
        
          1936
        
        
          Malatya-Çetinkaya
        
        
          140
        
        
          1937
        
        
          Sivas-Erzincan
        
        
          332
        
        
          1938
        
        
          
            Mustafa Kemal, Samsun - Çarflamba demiryolunun aç›l›fl töreninde  (21 Eylül 1924).
          
        
        
          
            Samsun-Sivas demiryolu üzerindeki köprü yap›m çal›flmalar› (1927).
          
        
        
          
            Ankara-Kayseri demiryolunun aç›l›fl töreni (27 May›s 1927).