karfl› korumak için 1961 Anayasas›’nda
        
        
          “Devrim kanunlar›n›n korunmas›” bafl-
        
        
          l›¤› alt›nda say›lan sekiz yasan›n hiçbir
        
        
          flekilde iptal edilemeyece¤i vurguland›.
        
        
          Bu kanunlar›n korunmas› 1982 Anaya-
        
        
          sas›’nda da “‹nk›lâp kanunlar›n›n ko-
        
        
          runmas›” bafll›¤› alt›nda sürdürüldü
        
        
          (174. mad.). Türkiye Cumhuriyeti’nin
        
        
          lâik niteli¤ini korumay› amaçlayan dev-
        
        
          rim kanunlar›n› güvence alt›na alan
        
        
          1982 Anayasas›’n›n beflinci k›sm›nda
        
        
          yer alan 174.maddesinin girifl bölümü
        
        
          flöyledir:
        
        
          “I. ‹nk›lâp kanunlar›n›n korunmas›
        
        
          MADDE 174.- Anayasan›n hiçbir
        
        
          hükmü, Türk toplumunu ça¤dafl uy-
        
        
          garl›k seviyesinin üstüne ç›karma ve
        
        
          Türkiye Cumhuriyeti’nin lâiklik nite-
        
        
          li¤ini koruma amac›n› güden, ink›lâp
        
        
          kanunlar›n›n, Anayasan›n halkoyu ile
        
        
          kabul edildi¤i tarihte yürürlükte bulu-
        
        
          nan hükümlerinin, Anayasaya ayk›r›
        
        
          oldu¤u fleklinde anlafl›lamaz ve yo-
        
        
          rumlanamaz.” Hiçbir flekilde iptal edi-
        
        
          lemeyen; 1961 Anayasas›’n›n 153.,
        
        
          1982 Anayasas›’n›n 174.maddesinde
        
        
          yer alan, lâiklik ilkesine dayal› esasla-
        
        
          ra göre devletin iflleyiflini esas alan
        
        
          Devrim Kanunlar› flunlard›r: 3 Mart
        
        
          1924 tarih ve 430 say›l› Tevhid-i Ted-
        
        
          risat Kanunu; 25 Kas›m 1925 tarih ve
        
        
          671 say›l› fiapka ‹ktisas› Hakk›nda
        
        
          Kanun; 30 Kas›m 1925 tarih ve 677
        
        
          say›l› Tekke ve Zaviyelerle Türbelerin
        
        
          Seddine ve Türbedarl›klar ile Birta-
        
        
          k›m Unvanlar›n Men ve ‹lgas›na Dair
        
        
          Kanun; 17 fiubat 1926 tarih ve 743 sa-
        
        
          y›l› Türk Kanunu Medenîsi’yle kabul
        
        
          edilen, evlenme akdinin evlendirme
        
        
          memuru taraf›ndan yap›laca¤›na dair
        
        
          medenî nikâh esas› ile ayn› kanunun
        
        
          110.maddesi hükmü (medenî nikâhtan
        
        
          önce dinî nikâh›n yap›lmas›n› yasakla-
        
        
          yan hüküm); 20 May›s 1928 tarih ve
        
        
          1288 say›l› Beynelmilel Erkam›n
        
        
          (Uluslararas› Rakamlar›n) Kabulü
        
        
          Hakk›nda Kanun; 1 Kas›m 1928 tarih
        
        
          ve 1353 say›l› Türk Harflerinin Kabul
        
        
          ve Tatbiki Hakk›nda Kanun; 26 Ka-
        
        
          s›m 1934 tarih ve 2590 say›l› Efendi,
        
        
          Bey, Pafla Gibi Lâkap ve Unvanlar›n
        
        
          Kald›r›ld›¤›na Dair Kanun; 3 Aral›k
        
        
          1934 tarih ve 2596 say›l› Baz› Kisve-
        
        
          lerin Giyilemeyece¤ine Dair Kanun.
        
        
          
            Dewey, John
          
        
        
          1859 Burlington
        
        
          1952 New York
        
        
          Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulufl y›lla-
        
        
          r›nda Türk e¤itiminin ça¤dafl temeller
        
        
          üzerine oturtulmas› çal›flmalar› s›ras›nda
        
        
          ça¤r›l› olarak Türkiye’ye gelen, incele-
        
        
          meler yap›p bu konuda bir rapor haz›rla-
        
        
          yan Amerikal› düflünür ve e¤itimci. Te-
        
        
          acher’s College’de ö¤renim gördü.
        
        
          1884’te felsefe doktoras›n› tamamlad›k-
        
        
          tan sonra Michigan, Chicago, New
        
        
          York ve Columbia üniversitelerinde fel-
        
        
          sefe ve pedagoji dersleri verdi. Uygula-
        
        
          ma yoluyla kazan›lan bilgi ve deneyi-
        
        
          min, kitaplardan edinilecek bilgiden de-
        
        
          ¤erli oldu¤unu, sanayi toplumunda oku-
        
        
          lun, küçük bir iflyeri niteli¤inde olmas›
        
        
          gerekti¤ini savundu. E¤itim ve ö¤reti-
        
        
          min, kiflili¤i biçimlendirmeyi hedef al-
        
        
          mas› gerekti¤ini; bu anlay›flla yürütülen
        
        
          ö¤retim ve e¤itimin, yaflama uyabilmeyi
        
        
          ve zihnin sürekli geliflmesini sa¤lad›¤›n›
        
        
          savundu. Bafllangݍta Hegel felsefesine
        
        
          ba¤land›ysa da zihnin mutlak gerçe¤i
        
        
          kavramakta yetersiz kald›¤›na inanarak,
        
        
          ruhbilim verilerine baflvurmaks›z›n me-
        
        
          tafizik sorunlar›n çözülemeyece¤ini, dü-
        
        
          flünce ve kuramlar›n eylem için gerekli
        
        
          oldu¤u tezini ileri sürdü. Dewey’in alet-
        
        
          çilik (enstrümantalizm) ad› verilen fel-
        
        
          sefesi, bir tür pragmatizmdir. Cumhuri-
        
        
          yet döneminde ça¤r›l› olarak Türkiye’ye
        
        
          gelip inceleme ve araflt›rmalar yapt›. ‹l-
        
        
          kokul programlar›n›n haz›rlanmas›nda
        
        
          ve köy enstitülerinin iflleyiflinde etkili
        
        
          oldu. Türk e¤itimine iliflkin planlar ha-
        
        
          z›rlad›; Türk e¤itim sistemiyle ilgili de-
        
        
          ¤erlendirmeleri The John Dewey Report
        
        
          ve Türkiye Maarifi Hakk›nda Rapor
        
        
          (1939, 1952, 1960) ad›yla ‹ngilizce ve
        
        
          Türkçe olarak yay›mland›.
        
        
          Bafll›ca eser-
        
        
          leri:
        
        
          The School and Society
        
        
          (Okul ve
        
        
          Toplum, 1899),
        
        
          Democracy and Educa-
        
        
          tion
        
        
          (Demokrasi ve Terbiye, 1916),
        
        
          Hu-
        
        
          man Nature and Conduct
        
        
          (‹nsan Do¤as›
        
        
          ve Davran›fl, 1922),
        
        
          Experience and Na-
        
        
          ture
        
        
          (Deney ve Do¤a, 1925),
        
        
          Problems
        
        
          of Men
        
        
          (‹nsanlar›n Sorunlar›, 1946).
        
        
          
            Deymer, fiefik Hüsnü
          
        
        
          1887 Selânik
        
        
          8 Nisan 1959 Manisa
        
        
          Kurtulufl Savafl› y›llar›nda Türkiye’de
        
        
          komünist hareketin öncülü¤ünü yapan
        
        
          doktor ve siyaset adam›. Soyad› baz›
        
        
          kaynaklarda “De¤mer” olarak geçer.
        
        
          Paris T›p Fakültesi’ni bitirdi; psikiyatri
        
        
          dal›nda uzman oldu. Yurda döndü¤ünde
        
        
          (1912), Çanakkale ve Do¤u Cephe-
        
        
          si’nde hekim olarak görev yapt›. ‹stan-
        
        
          bul’da Türkiye ‹flçi ve Çiftçi F›rkas›’n›n
        
        
          kurucular› aras›nda yer ald› (1919), sek-
        
        
          reterli¤ini yapt› ve partinin yay›n organ›
        
        
          “Kurtulufl” dergisinde yaz›lar› yay›m-
        
        
          land›. Daha sonra partisinin yeni yay›n
        
        
          organ› “Ayd›nl›k”› ç›kard› (Haziran
        
        
          1920). Türkiye Komünist Partisi’nin
        
        
          (TKP) genel sekreteri oldu (1925). fieyh
        
        
          Said Ayaklanmas›’yla ilgili olarak, An-
        
        
          kara ‹stiklâl Mahkemesince g›yab›nda
        
        
          15 y›l a¤›r hapse mahkûm edildi; ancak
        
        
          yurt d›fl›na kaçm›fl oldu¤undan hapse
        
        
          girmedi. 1927’de Türkiye’ye gizlice
        
        
          döndü¤ünde TKP ileri gelenleriyle bir-
        
        
          likte tutukland›; hapis süresi bir y›la in-
        
        
          dirildikten sonra gizli Türkiye Komünist
        
        
          Partisi çal›flmalar›yla ilgili olarak bir bu-
        
        
          çuk y›l hüküm giydi (1927). Cezas› bi-
        
        
          tince yurt d›fl›na ç›kt› (1928-1939). Ko-
        
        
          müntern’in alt›nc› (1928) ve yedinci
        
        
          (1935) kongrelerine kat›ld›. Yeniden
        
        
          Türkiye’ye döndü¤ünde Türkiye Sosya-
        
        
          list Emekçi ve Köylü Partisi’nin kurucu-
        
        
          290
        
        
          
            Dewey, John
          
        
        
          
            fiefik Hüsnü Deymer
          
        
        
          
            fiefik Hüsnü Deymer (solda), arkadafl› I.TBMM K›rflehir Milletvekili Cevdet Bey’le.
          
        
        
          
            fiefik Hüsnü Deymer’in 1924’te çevirisini
          
        
        
          
            yapt›¤› Komünist Manifestosu