001-321emin.QXD - page 440

ve Transit Konferans›’na, ayn› y›l Ce-
nevre’de yap›lan Milletlararas› Ulaflt›r-
ma ve Transit Konferans›’na hükûmet
ad›na kat›ld›. 17 Ekim 1925’te ‹kinci
TBMM araseçimlerinde Çorum millet-
vekili oldu ve üçüncü dönem sonuna
dek parlamentoda yer ald›.
Hava Harp Okulu
Türk Hava Kuvvetleri’ne hava subay›
yetifltiren askerî yüksekokul. 1912’de
‹stanbul’da Tayyare Mektebi ad›yla ku-
ruldu. Kurtulufl Savafl› sonras› ordunun
uçucu subay ihtiyac›n› karfl›lamak üze-
re 1926’da ‹zmir’de bir okul daha aç›l-
d› ve ayn› y›l Eskiflehir’e tafl›nd›. Bura-
da, Kara Harp Okulu’ndan mezun olup
hava s›n›f›na geçen subaylar e¤itildi. 1
Ekim 1951’de Eskiflehir’deki Hava
Okulu yerine Hava Harp Okulu aç›ld›.
Okul 1954’te ‹zmir’e, 1967’de ‹stanbul
Yeflilyurt’a tafl›nd›. Okulun e¤itim süre-
si, 1974’te dört y›la ç›kar›ld›. Günü-
müzde k›z ö¤renci de alan Hava Harp
Okulu’nda, e¤itim sonras› pilot brövesi
alamayan subaylar, Hava Kuvvetle-
ri’nin yer hizmetlerinde görevlendiril-
mektedir.
Havac›l›k
Hava ulafl›m› ve uçma tekniklerini ince-
leyen bilim dal›na verilen ad. Türkiye’de
havac›l›k konusunda ilk kesin ve ciddî
ad›m 1911’de at›ld›. Trablusgarp cephe-
sinde ‹talyanlara karfl› kullan›lmak için
Bat›’dan uçak al›mlar›na baflland› ve
böylece, havac›l›k ve havac› yetifltirme
konusu ayr› bir e¤itim dal› hâlinde gelifl-
meye bafllad›. Ayn› y›l orduya ba¤l› bir
Hava Komisyonu kuruldu. ‹stanbul Ye-
flilköy’de havaalan› ve hangar yap›m›na
geçildi ve havac›l›k ö¤renimi için Fran-
sa’ya ö¤renci gönderildi. 1912’de Yeflil-
köy’de pilot yetifltirmek amac›yla bir ha-
vac›l›k okulu aç›ld›. 1913’te Te¤men
Nuri, Edirne’den ‹stanbul’a ilk uzun
uçuflu gerçeklefltirdi. Yüzbafl› Salim, ilk
kez Marmara’y› uçakla geçti. I.Dünya
Savafl› s›ras›nda Türkiye’de havac›l›k,
Alman havac›lar›nca yönlendirildi; an-
cak gerek araç-gereç yetersizli¤i, gerek
pilot yetifltirmekteki zorluklar nedeniyle
savafl boyunca Türk havac›l›¤›nda bir
geliflme görülmedi. Kurtulufl Savafl› y›l-
lar›nda oluflturulan bir hava kuruluflu,
Do¤u ve Bat› cephelerinde yürütülen
harekâta kat›ld›. 1921’de bu kurulufl
bünyesinde 2 uçak bölü¤ü ve Hava
Okulu ve Tamir Fabrikas› bulunuyordu.
Ayn› y›l Amasra ve Fethiye’de birer De-
niz Uçak ‹stasyonu kuruldu ve bu istas-
yonlardaki deniz uçaklar›, hava kuvvet-
lerine ba¤l› olarak hizmet gördüler. Kur-
tulufl Savafl› sonras›, 16 fiubat 1925’te
havac›l›¤›n gelifltirilmesi amac›yla Türk
Hava Kurumu kuruldu. Hava Kuvvetle-
ri, iki uçak bölü¤üyken 1928’de Hava
Müsteflarl›¤›’na ba¤l› üç hava taburu bi-
çiminde örgütlendi; 1923’te alay,
1939’da tugay, 1943’te tümen, 31 Ocak
1944’te de kolordu düzeyinde Hava
Kuvvetleri Komutanl›¤›’na geçildi. Ay-
r›ca II.Dünya Savafl›’ndan sonra sivil
havac›l›k alan›nda geliflmeler sa¤land›.
1955’te bir devlet kuruluflu olarak Türk
Hava Yollar› kuruldu.
408
Hava Harp Okulu
Cumhuriyet döneminde Kayseri’de aç›lan Tayyare Fabrikas›’ndan bir görünüm (6 Ekim 1926).
Cumhuriyet’in ilk y›llar›nda Türk Hava Kuvvetleri’nde kullan›lan bir deniz uça¤›.
Kurtulufl Savafl› y›llar›nda Türk havac›lar›.
Kurtulufl Savafl› s›ras›nda Do¤u ve Bat› cephelerindeki harekâta kat›lan havac›lar›m›z.
1...,430,431,432,433,434,435,436,437,438,439 441,442,443,444,445,446,447,448,449,450,...960
Powered by FlippingBook