837
        
        
          Her meclis, üye tam say›s›n›n salt ço-
        
        
          ¤unlu¤uyla toplan›yor; anayasa, bir bafl-
        
        
          ka hüküm koymam›flsa, toplant›ya kat›-
        
        
          lanlar›n salt ço¤unlu¤u ile karar al›yor-
        
        
          du. Yürütme organ›n› denetleme biçim-
        
        
          leri olan soru, genel görüflme, meclis so-
        
        
          ruflturmas› ve meclis araflt›rmas› için her
        
        
          iki meclis de yetkiliyken, gensoru yetki-
        
        
          si yaln›zca Millet Meclisi üyelerine ve-
        
        
          rilmiflti. Bakanlar kurulu ya da bir ba-
        
        
          kan, ancak üye tam say›s›n›n salt ço¤un-
        
        
          lu¤uyla düflürülebiliyordu. Baflbakan ya
        
        
          da bakanlar hakk›ndaki soruflturma
        
        
          önergeleriyse TBMM’nin birleflik top-
        
        
          lant›s›nda görüflülüp karara ba¤lan›yor-
        
        
          du. Yüce Divan’a sevk konusundaki ka-
        
        
          rar da her iki meclisin birleflik toplant›-
        
        
          s›nda ele al›n›yordu. Cumhurbaflkan›
        
        
          ise, TBMM taraf›ndan, kendi üyeleri
        
        
          aras›ndan seçilirdi. 12 Eylül 1980 Hare-
        
        
          kât›’ndan sonra 9 Kas›m 1982 Anayasa-
        
        
          s›’na göre bafllang›çta TBMM, genel
        
        
          oyla seçilen 400 milletvekilinden oluflu-
        
        
          yordu; 1987’de yap›lan anayasa de¤iflik-
        
        
          li¤iyle milletvekili say›s› 450’ye ç›kar›l-
        
        
          d›. Otuz yafl›n› dolduran her Türk, mil-
        
        
          letvekili seçilebilme hakk›n› kazand›.
        
        
          Önceki anayasalar›n hükümlerinden
        
        
          farkl› olarak, en az ilkokul mezunu ol-
        
        
          mayanlar›n; taksirli suçlar hariç, toplam
        
        
          bir y›l ya da daha fazla hapis ile a¤›r ha-
        
        
          pis cezas›na hüküm giymifl olanlar›n;
        
        
          zimmet, ihtilâs, irtikâp, rüflvet, h›rs›zl›k,
        
        
          doland›r›c›l›k, sahtecilik, inanc› kötüye
        
        
          kullanma, dolanl› iflâs gibi yüz k›zart›c›
        
        
          suçlarla kaçakç›l›k, resmî ihale ve al›m-
        
        
          sat›mlarda fesat kar›flt›rma, devlet s›rla-
        
        
          r›n› a盤a vurma, ideolojik ya da anarflik
        
        
          eylemlere kat›lma ve bu gibi eylemleri
        
        
          tahrik ve teflvik suçlar›ndan biriyle hü-
        
        
          küm giymifl olanlar›n, affa u¤ram›fl olsa-
        
        
          lar bile milletvekili seçilememesi hük-
        
        
          mü getirildi. Günümüzde genel seçimler
        
        
          befl y›lda bir yap›l›r. Meclis bu sürenin
        
        
          dolmas›ndan önce de seçimlerin yeni-
        
        
          lenmesine karar verebilir. Öte yandan
        
        
          cumhurbaflkan›, anayasada belirtilen ko-
        
        
          flullar gerçekleflti¤inde seçimlerin yeni-
        
        
          lenmesine karar verebilir. Savafl nede-
        
        
          niyle seçimlerin yap›lmas› olanaks›zsa
        
        
          TBMM, seçimlerin bir y›l geriye b›ra-
        
        
          k›lmas›na karar verebilir. TBMM üyele-
        
        
          ri, seçildikleri bölgeyi ya da kendilerini
        
        
          seçenleri de¤il, tüm ulusu temsil eder.
        
        
          Üyeler, meclis çal›flmalar›ndaki oy ve
        
        
          sözlerinden, TBMM’de ileri sürdükleri
        
        
          düflüncelerinden, o oturumdaki baflkan-
        
        
          l›k divan›n›n önerisi üzerine genel ku-
        
        
          rulca baflka bir karar al›nmad›kça, bun-
        
        
          lar› TBMM d›fl›nda yinelemek ve a盤a
        
        
          vurmaktan sorumlu tutulamazlar. Üye-
        
        
          lerin yasama dokunulmazl›¤› vard›r.
        
        
          Yasama dokunulmazl›¤›n›n kald›r›lmas›
        
        
          ya da üyeli¤in düflürülmesine TBMM
        
        
          taraf›ndan karar verilmesi hâlinde bu ka-
        
        
          rarlar, Anayasa Mahkemesi’nin deneti-
        
        
          mine ba¤l›d›r. TBMM, yasama görevle-
        
        
          ri yan› s›ra bakanlar kurulu ve bakanlar›
        
        
          denetleme, bakanlar kuruluna belli ko-
        
        
          nularda kanun hükmünde kararname ç›-
        
        
          karma yetkisi verme, para bas›lmas›na
        
        
          ve savafl ilân›na karar verme, uluslarara-
        
        
          s› antlaflmalar›n onaylanmas›n› uygun
        
        
          bulma, anayasan›n öngördü¤ü k›s›tla-
        
        
          malar d›fl›nda genel ve özel af ilân etme,
        
        
          mahkemelerce verilip kesinleflen ölüm
        
        
          cezalar›n›n yerine getirilmesine karar
        
        
          verme görev ve yetkilerini tafl›r. Yasa
        
        
          önerme yetkisi, bakanlar kurulu ile mil-
        
        
          letvekillerine aittir. TBMM taraf›ndan
        
        
          bakanlar kuruluna verilecek kanun hük-
        
        
          münde kararname ç›karma yetkisi sonu-
        
        
          cu ç›kan kararnameler yine TBMM’nin
        
        
          onay›na sunulur. TBMM, her y›l›n eylül
        
        
          ay› bafl›nda kendili¤inden toplan›r ve bir
        
        
          yasama y›l›nda en çok üç ay tatil yapa-
        
        
          bilir. TBMM baflkan›, TBMM üyeleri
        
        
          aras›ndan TBMM genel kurulunca seçi-
        
        
          lir. TBMM, anayasada aksine bir hü-
        
        
          küm bulunmad›¤› sürece üye tam say›s›-
        
        
          n›n en az üçte biriyle toplan›r ve toplan-
        
        
          t›ya kat›lanlar›n salt ço¤unlu¤uyla karar
        
        
          verir. Ama karar yeter say›s›, hiçbir fle-
        
        
          kilde üye tam say›s›n›n dörtte birinin bir
        
        
          fazlas›ndan az olamaz.
        
        
          
            Türkiye Büyük Millet Meclisi
          
        
        
          
            Müzesi
          
        
        
          bk.
        
        
          
            Ankara Kurtulufl Savafl› Müzesi
          
        
        
          
            (I. TBMM Binas›)
          
        
        
          
            Türkiye Büyük Millet Meclisi Müzesi
          
        
        
          
            TBMM’nin Aç›l›fl›. Tablo: Refik Epikman