Yaban
          
        
        
          Yakup Kadri Karaosmano¤lu’nun,
        
        
          I.Dünya Savafl› s›ras›nda kolunu kaybe-
        
        
          den bir Türk subay›n›n yaflam›n› konu
        
        
          alan roman› (1932). Yazar bu roman›n-
        
        
          da köylü ile ayd›n aras›ndaki uçurumu
        
        
          göstermek istemifltir. Kentli bir ayd›n
        
        
          olan roman›n kahraman›, köylü için bir
        
        
          yaband›r. Yazar, konuyu, Kurtulufl Sa-
        
        
          vafl› s›ras›nda Anadolu’nun bir köyüne
        
        
          yerleflen Ahmet Celâl’in hat›ra defteri
        
        
          olarak sunar. Ahmet Celâl, bir pafla o¤lu
        
        
          olup yedeksubay olarak kat›ld›¤› I.Dün-
        
        
          ya Savafl›’nda bir kolunu kaybetmifltir.
        
        
          ‹ngilizlerin ‹stanbul’a girmesi üzerine,
        
        
          emireri Mehmet Ali’nin ça¤r›s›na uya-
        
        
          rak, onun Porsuk Çay› k›y›s›ndaki köyü-
        
        
          ne yerleflir. Fakat köyde, Mehmet
        
        
          Ali’den baflka hiç kimse onu benimse-
        
        
          mez ve âdeta ona bir “yaban” gözüyle
        
        
          bakar. Bu arada, bütün duygular›n›n tü-
        
        
          kendi¤ini sanan Ahmet Celâl, Mehmet
        
        
          Ali’nin kardefli ‹smail’in kar›s› Emi-
        
        
          ne’yi sever. Kurtulufl Savafl›’na karfl› ka-
        
        
          y›ts›z kalan köy halk› ac› gerçe¤i iflgal
        
        
          s›ras›nda anlar. Yunan ordusunun köye
        
        
          girmesi üzerine Ahmet Celâl ile Emine
        
        
          birlikte kaçmak isterlerken yaralan›r ve
        
        
          geceyi bir mezarl›kta geçirirler. Emine
        
        
          a¤›r yaral› oldu¤u için Ahmet Celâl onu
        
        
          b›rak›r ve bilinmeyen bir yöne do¤ru gi-
        
        
          dip kaybolur. Ahmet Celâl’in an› defte-
        
        
          ri biçiminde ele al›nan eser, Türk edebi-
        
        
          yat tarihinin köfle tafllar›ndan olup 1942
        
        
          CHP Roman Yar›flmas›’nda ikincilik
        
        
          kazanm›flt›r.
        
        
          
            Yabanc› Okullar Sorunu
          
        
        
          Cumhuriyet’in ilân› sonras› Türkiye’yi
        
        
          u¤raflt›ran önemli sorunlardan biri.
        
        
          19.yüzy›lda kapitülasyonlardan yararla-
        
        
          nan ‹ngiltere, Fransa, Almanya, Avus-
        
        
          turya, ‹talya, ABD ve Rusya, Osmanl›
        
        
          Devleti topraklar› üzerindeki çeflitli yer-
        
        
          lerde okullar açm›fllard›. Amaçlar›, bu
        
        
          okullar arac›l›¤›yla kendi dil, din ve kül-
        
        
          türlerini yaymak, bu yolla Osmanl›
        
        
          Devleti üzerindeki siyasî etkilerini art›r-
        
        
          makt›. Ço¤u kez misyonerler taraf›ndan
        
        
          kurulan bu okullar, kendi dinî propagan-
        
        
          dalar› yan› s›ra zaman zaman az›nl›klar›
        
        
          (Rum-Ermeni-Bulgar) tahrik ve isyana
        
        
          teflvik etmekteydiler. ‹ngilizler taraf›n-
        
        
          dan aç›lan okullar daha çok Mezopo-
        
        
          tamya ve Ege Bölgesi’nde yo¤unlaflm›fl-
        
        
          t›. Bunun nedeni, ‹ngilizlerin bu bölge-
        
        
          leri kendi etki alanlar› olarak seçmifl ol-
        
        
          malar›yd›. ‹ngilizlerin, özellikle Mezo-
        
        
          potamya’da (Irak) çok say›da okul aç-
        
        
          malar›, bölgenin ‹ngiltere aç›s›ndan bü-
        
        
          yük önem tafl›mas›ndan ileri geliyordu.
        
        
          Bu önem, bölgenin Hindistan’a olan ya-
        
        
          k›nl›¤›ndan ve zengin petrol kaynaklar›
        
        
          üzerinde olmas›ndan kaynaklan›yordu.
        
        
          Daha çok misyonerler arac›l›¤›yla kuru-
        
        
          lan Amerikan okullar›n›n say›s›, 19.yüz-
        
        
          y›l sonlar›nda 534’e ulaflt›. Bu okullar›n
        
        
          en tan›nan› Beyrut Amerikan Üniversi-
        
        
          tesi ve ‹stanbul’daki Robert Kolej’di.
        
        
          Almanlar taraf›ndan aç›lan okullar ise
        
        
          genellikle ‹stanbul, Beyrut ve Kudüs’te
        
        
          bulunuyordu. 1882’de kurulan Avustur-
        
        
          ya Erkek Lisesi ve Ticaret Okulu ile
        
        
          Avusturya K›z Lisesi, Avusturya’n›n
        
        
          açt›¤› okullard›. Osmanl› Devleti’nde
        
        
          çok say›da okul açan devletlerden biri
        
        
          de Fransa’yd›. ‹lk aç›lan Frans›z okulu,
        
        
          1583’te Cizvit rahipleri taraf›ndan ‹stan-
        
        
          bul’da kurulan Saint Benoît Lisesi’dir.
        
        
          Bu okul ayn› zamanda, Osmanl› Devle-
        
        
          ti’nde aç›lan ilk yabanc› okuldur. ‹tal-
        
        
          yanlar ilk olarak 1861’de ‹stanbul’da,
        
        
          daha sonra 1863’te Hatay’da, Ruslar ise
        
        
          ilk olarak 1889’da Bursa’da ve daha
        
        
          sonra ‹stanbul’da Terkos Rus Okulu’nu
        
        
          açt›lar (1904). Yeterli flekilde denetlen-
        
        
          meyen bu okullarda sürekli olarak Türk
        
        
          düflmanl›¤› ifllendi. 19.yüzy›lda ve
        
        
          20.yüzy›l›n bafllar›nda görülen Bulgar,
        
        
          Ermeni ve Yunan ayaklanmalar›n›n ele-
        
        
          bafl›lar›, genellikle bu yabanc› okullar-
        
        
          dan yetiflmifllerdi. Lozan Antlaflmas› (24
        
        
          Temmuz 1923) ile bu okullar›n çal›flma-
        
        
          lar› belli bir esasa ba¤lanarak Türk yasa-
        
        
          lar›na ve di¤er okullar›n ba¤l› olduklar›
        
        
          tüzük ve yönetmeliklere uyma zorunlu-
        
        
          lu¤u getirildi. 1925-1926 aras› Türk hü-
        
        
          kûmeti, bu okullarda Türkçe, tarih ve
        
        
          co¤rafya derslerinin Türk ö¤retmenler
        
        
          taraf›ndan okutulmas›, Türk müfettifller
        
        
          taraf›ndan denetlenmesi, ders kitaplar›n-
        
        
          da Türklük aleyhinde yaz›lar olmamas›
        
        
          gibi esaslar getirdi. Ö¤retimde lâik esas-
        
        
          lar› kabul eden Türkiye Cumhuriyeti,
        
        
          1924’te yabanc› okullarda dinî ayin ya-
        
        
          p›lmas› için ayr›lm›fl olan salonlar› kal-
        
        
          d›rd› ve ö¤retmenlerin dinî k›yafet giy-
        
        
          melerini yasaklad›. ‹stanbul’daki yaban-
        
        
          c› ülkelerin elçileri ve Papa’n›n temsilci-
        
        
          si, bu k›s›tlamalara itirazda bulundularsa
        
        
          da, Türk Hükûmeti, bunu görüflme ko-
        
        
          nusu dahi yapmay› kabul etmedi.
        
        
          
            Yaça¤az, fierif
          
        
        
          1876 Pazarc›k/Bulgaristan
        
        
          5 Ekim 1938 ‹stanbul
        
        
          Kurtulufl Savafl› komutanlar›ndan.
        
        
          1899’da Harp Okulu’nu bitirdikten son-
        
        
          ra Balkan ve I.Dünya Savafllar›na kat›l-
        
        
          d›. 1920’de Kurtulufl Savafl›’na kat›lmak
        
        
          üzere Ankara’ya geldi. Yozgat Mevki
        
        
          Komutanl›¤› ve Mutasarr›fl›¤› yapt›.
        
        
          1921’de 41.Tümen ve 1922’de Siirt’teki
        
        
          2.Tümen komutanl›klar›na atand›. 13
        
        
          Ocak 1923’te ‹stanbul Merkez Komuta-
        
        
          n› oldu ve 17 Temmuz 1923’te kendi is-
        
        
          te¤iyle emekliye ayr›ld›. Kat›ld›¤› sa-
        
        
          vafllardaki baflar›lar› nedeniyle ‹stiklâl
        
        
          Madalyas›yla ödüllendirildi.
        
        
          
            Ya¤c›kandilo¤lu, Hasan S›tk›
          
        
        
          1859 Antalya
        
        
          20 Aral›k 1933 Antalya
        
        
          ‹kinci TBMM Antalya milletvekili. Di-
        
        
          nî ö¤renim gördü; Arapça ve Farsça ö¤-
        
        
          rendi. Akseki Aflar A¤nam kâtipli¤ine
        
        
          atand›. Müstantik muavinli¤i, tapu kâ-
        
        
          tipli¤i ve dava vekilli¤i yapt›; çiftçilik ve
        
        
          ticaretle u¤raflt›. Antalya Müdafaa-i Hu-
        
        
          kuk Heyeti’ne üye seçildi ve baflkanl›¤›-
        
        
          na getirildi. ‹kinci TBMM’ye Antal-
        
        
          ya’dan milletvekili seçildi (1923) ve
        
        
          üçüncü dönemde de Antalya milletveki-
        
        
          li olarak parlamentoda yer ald›.
        
        
          
            Yahya Galip Bey (Karg›)
          
        
        
          bk.
        
        
          
            Karg›, Yahya Galip
          
        
        
          
            Yahya Kaptan
          
        
        
          1891 Köprülü/Makedonya
        
        
          9 Ocak 1920 Tavflanc›l/Kocaeli
        
        
          Kurtulufl Savafl› s›ras›nda Kocaeli yöre-
        
        
          si milis kuvvetleri komutan›. Balkan-
        
        
          lar’da Bulgar komitac›lara karfl› savaflt›.
        
        
          Balkan Savafl›’nda Türk birliklerine bil-
        
        
          gi s›zd›rd›. Selânik yoluyla ‹stanbul’a
        
        
          gelerek ‹ttihat ve Terakki yönetiminin
        
        
          oluflturdu¤u gizli Teflkilât-› Mahsusa’ya
        
        
          girdi; I.Dünya Savafl› s›ras›nda bu örgü-
        
        
          tün Balkanlar’daki etkinliklerine kat›ld›.
        
        
          Ard›ndan ‹ngilizlere karfl› savaflan Halil
        
        
          Pafla’ya (Kut) yard›m için Irak Cephe-
        
        
          si’ne gönderildi. Enver Pafla’ya karfl›
        
        
          Yakup Cemil’in önderli¤indeki suikast
        
        
          haz›rl›¤›na kat›ld›¤› gerekçesiyle Divan-
        
        
          › Harp’te yarg›lan›p Irak’a sürgün edildi.
        
        
          Mondros Ateflkes Antlaflmas›’ndan son-
        
        
          ra ‹stanbul’a döndü. 1919’da Kocaeli ve
        
        
          çevresinde ortaya ç›kan Rum çetelerinin
        
        
          ortadan kald›r›lmas› ve ‹stanbul’dan
        
        
          Anadolu’ya geçeceklere kolayl›k sa¤la-
        
        
          mak için Gebze ve yöresinde bir milis
        
        
          güç oluflturdu. Mustafa Kemal’le do¤ru-
        
        
          dan iliflki kurup, onun emrine girdi.
        
        
          Mustafa Kemal’den ald›¤› emir üzerine
        
        
          gizlice ‹stanbul’a gelerek, Bekira¤a Bö-
        
        
          lü¤ü olarak bilinen askerî tutukevine dü-
        
        
          zenledi¤i bask›nla, ‹ngilizlerin tutukla-
        
        
          d›¤› üst rütbeli birçok subay› kurtard›.
        
        
          Bu olay ‹ngiliz iflgal komutanl›¤›n›n ‹s-
        
        
          tanbul Hükûmeti üzerinde bask›lar›n›
        
        
          art›rmas›na neden oldu. Kuvâ-yi ‹nziba-
        
        
          tiye birlikleri taraf›ndan 9 Ocak 1920’da
        
        
          Taflvanc›l’da pusuya düflürülerek öldü-
        
        
          rüldü. Mustafa Kemal Pafla, Nutuk’ta,
        
        
          Yahya Kaptan’›n Kurtulufl Savafl›’ndaki
        
        
          hizmetlerini övmüfl ve kendisinden tak-
        
        
          dirle söz etmifl; ayr›ca, Yahya Kaptan’›n
        
        
          geride kalan iki çocu¤una ve ailesine
        
        
          maafl ba¤latm›fl ve onlar› korumufltur.
        
        
          870
        
        
          
            fierif Yaça¤az
          
        
        
          
            Yaban
          
        
        
          Y