Kurtulufl Savafl› Dönemi
          
        
        
          
            Edebiyat›
          
        
        
          Kurtulufl Savafl› s›ras›nda, daha önceki
        
        
          edebiyattan farkl› olarak, milletçe girifli-
        
        
          len bu mücadeleyi konu alan, olaylar›n
        
        
          ak›fl›yla paralel geliflen edebiyat. Kurtu-
        
        
          lufl Savafl› dönemi edebiyat›, her fleyden
        
        
          önce milletçe giriflilen “varolma müca-
        
        
          delesi”nin edebiyat›d›r. Bu konuda yaz›-
        
        
          lan eserler öncelikle yaflan›lan olaylar›n
        
        
          yank›lar›n› tafl›d›klar› gibi, ba¤›ms›zl›k
        
        
          mücadelesinin amac›n› duyurmak, mil-
        
        
          lete anlatmak ve benimsetmek isteyen
        
        
          düflünce ve duygular› da ifllemekteydi.
        
        
          Bu dönem yazar ve flairlerin ço¤unlu¤u-
        
        
          nu Fecr-i Âti ve Millî Edebiyat ak›mlar›
        
        
          içinde yer alan ve kendilerini kabul ettir-
        
        
          mifl kifliler oluflturmaktayd›. Bu isimler-
        
        
          den Mehmed Emin (Yurdakul), Süley-
        
        
          man Nazif, Yahya Kemal (Beyatl›), Zi-
        
        
          ya Gökalp, Mithat Cemal (Kuntay), Ha-
        
        
          lide Edip (Ad›var), Yakup Kadri (Kara-
        
        
          osmano¤lu), Hamdullah Suphi (Tanr›-
        
        
          över), Samih Rifat, Ahmet Hikmet
        
        
          (Müftüo¤lu), Ali Ekrem (Bolay›r), Celâl
        
        
          Sahir (Erozan), ‹zzet Ulvi, Enis Behiç
        
        
          (Koryürek), Celâl Nuri (‹leri), A¤ao¤lu
        
        
          Ahmet d›fl›nda, isimlerini daha çok
        
        
          I.Dünya Savafl› ve Kurtulufl Savafl› s›ra-
        
        
          s›nda duyuran Ruflen Eflref (Ünayd›n),
        
        
          Halid Fahri (Ozansoy), Yusuf Ziya (Or-
        
        
          taç), Falih R›fk› (Atay), Faruk Nafiz
        
        
          (Çaml›bel), ‹brahim Alâeddin (Gövsa),
        
        
          Halil Nihad (Boztepe), Kemalettin Ka-
        
        
          mu, Ali Mümtaz (Arolat), Necmeddin
        
        
          Halil (Onan), Orhan Seyfi (Orhon), ‹s-
        
        
          mail Habib (Sevük), Müfide Ferit (Tek),
        
        
          fiükûfe Nihal (Baflar) ve Halide Nus-
        
        
          ret’tir (Zorlutuna), ilk akla gelen isim-
        
        
          lerdir. Olaylar›n ak›fl› do¤rultusunda ya-
        
        
          z›lan eserlerde Kurtulufl Savafl›’n› bafl-
        
        
          lang›c›ndan sonuna dek izlemek olas›-
        
        
          d›r. Bu nedenle dönem içinde yaz›lan
        
        
          eserlerin ayr›ca belge de¤eri de vard›r.
        
        
          Dönemin yazarlar›ndan bir k›sm› olay-
        
        
          lar› do¤rudan yaflam›fl, bir k›sm› olayla-
        
        
          ra tan›k olmufl, bir k›sm› da Millî Müca-
        
        
          dele’yi yürüten kadrolar içinde yer al-
        
        
          m›flt›r. Analizleri ve isabetli hükümleri
        
        
          ile en dikkate de¤er eserler Yahya Ke-
        
        
          mal (Beyatl›) taraf›ndan kaleme al›n-
        
        
          m›flt›r. Mütareke döneminin karamsar
        
        
          havas›ndan ilk s›yr›lan ve direniflin gere-
        
        
          ¤i üzerinde duran Yahya Kemal, yaz›la-
        
        
          r› ile Millî Mücadele’nin düflünce zemi-
        
        
          nini haz›rlam›fl, iflgal alt›ndaki ‹stan-
        
        
          bul’da Kuvâ-yi Milliye ruhunun canl›
        
        
          tutulmas›n› sa¤lam›flt›r. Kurtulufl Sava-
        
        
          fl›’n› destekleyen yaz›lar› sonradan “E¤il
        
        
          Da¤lar” (1966) ad› alt›nda derlenmifltir.
        
        
          Kurtulufl Savafl› ile ilgili an›lar›na “Tür-
        
        
          kün Ateflle ‹mtihan›” (1962) kitab›nda
        
        
          yer vermifl olan Halide Edip Ad›var,
        
        
          “Ateflten Gömlek” (1922) ve “Vurun
        
        
          Kahpeye” (1926) romanlar›nda ‹stan-
        
        
          bul’da ve savafl›n yafland›¤› yerlerdeki
        
        
          yaflam› anlatm›fl, savaflç›lar›n canl› port-
        
        
          relerini çizmifl, düflmanla iflbirli¤i yapan
        
        
          çevreleri tan›tm›flt›r. “Anafartalar Ku-
        
        
          mandan› Mustafa Kemal ile Mülâkat”
        
        
          (1918) adl› yaz›s› ile Ruflen Eflref
        
        
          (Ünayd›n), Mustafa Kemal’i Türk mil-
        
        
          letine tan›tm›fl, Sivas Kongresi s›ras›nda
        
        
          Anadolu’ya geçip, Mustafa Kemal ile
        
        
          arkadafllar›n›n ne yapmak istediklerini
        
        
          millete anlatmak için çal›flm›flt›r. Yakup
        
        
          Kadri Karaosmano¤lu “Yaban” (1934)
        
        
          roman›nda, düflman sald›r›s›na u¤rayan
        
        
          bir köydeki yaflam› canland›r›r ve ayd›n
        
        
          bir askerin bu çevredeki halkla iliflkisini
        
        
          anlat›r. Yazar›n “Millî Savafl Hikâyele-
        
        
          ri” (1947) adl› eseri Kurtulufl Savafl› ile
        
        
          ilgili gözlemlere ve o döneme ait izle-
        
        
          nimlere yer verir. Kurtulufl Savafl›’na ta-
        
        
          n›k olan yazarlardan Mehmet Rauf “Ha-
        
        
          las” (1929), Aka Gündüz “Dikmen Y›l-
        
        
          d›z›” (1928) ile konuyu bazen bir genel
        
        
          çerçeve, bir dekor olarak ele ald›lar. Ke-
        
        
          mal Tahir, “Esir fiehrin ‹nsanlar›”
        
        
          (1965), “Esir fiehrin Mahpusu” (1961)
        
        
          ve “Yorgun Savaflç›” (1965) romanla-
        
        
          r›nda savafl koflullar› içindeki ayd›nlar›,
        
        
          subay kadrosunun eylemini ve görüflle-
        
        
          rini dile getirir. Samim Kocagöz “Kal-
        
        
          pakl›lar” (1962), “Dolu Dizgin” (1963);
        
        
          ‹lhan Tarus “Var Olmak” (1957), “Hü-
        
        
          kûmet Meydan›” (1962); Talip Apayd›n
        
        
          “Toz Duman ‹çinde” (1974), “Vatan
        
        
          Dediler” (1976) gibi gerçekçi yazarlar
        
        
          daha çok, savaflta etkin olan halk adam-
        
        
          lar›n› konu olarak ele ald›lar. Hasan ‹z-
        
        
          zettin Dinamo “Kutsal ‹syan” (1966-
        
        
          1967) ile konuyu bir edebiyat ve tarih
        
        
          belgeseli çerçevesinde iflledi. Kurtulufl
        
        
          Savafl›’n› konu alan fliirlere, içerik yö-
        
        
          nünden bak›ld›¤›nda, bu fliirlerde zengin
        
        
          bir tarih bilinci ve yo¤un bir mazi duy-
        
        
          gusunun hâkim oldu¤u görülür. Süley-
        
        
          man Nazif’in Hadisat’ta ç›kan “Nerede
        
        
          Osmanl›lar” fliiri, ülkenin içine düfltü¤ü
        
        
          durumun ac›s›n› dile getirmekteydi. ‹z-
        
        
          mir’in Yunanl›lar taraf›ndan iflgali sonu-
        
        
          cu bu tür fliirlerin say›s›nda art›fllar görü-
        
        
          lür. Faruk Nafiz’in (Çaml›bel) “Ah ‹z-
        
        
          mir” ve “Bu Gün”, Avni fiâdi”nin “En
        
        
          Sevgiliye”, Hüseyin Suad’›n “Vermeyiz
        
        
          ‹zmir’i”, Yusuf Ziya’n›n (Ortaç) “E¤il
        
        
          Da¤lar E¤il” isimli fliirleri, ‹zmir’in ifl-
        
        
          galinden hemen sonra yay›mland›lar.
        
        
          Bu fliirlerde dikkati çeken di¤er bir
        
        
          önemli nokta, devletin kötü duruma
        
        
          düflmüfl olmas›na ra¤men milletin yok
        
        
          olmayaca¤› inanc›n›n ifllenmesidir. fiair-
        
        
          ler, Kurtulufl Savafl›’n› desteklemekte,
        
        
          bunun için tarihimizin görkemli dönem-
        
        
          lerinden örnekler vermekteydiler. Yah-
        
        
          ya Kemal’in 1919’da yay›mlanan
        
        
          “Ak›nc›lar”›, AbdülhalimHâdi’nin “Tu-
        
        
          na”, Kemaleddin Turgut’un “Zafer
        
        
          Günleri”, Necmeddin Halil’in “Nine-
        
        
          min Hat›ralar›ndan” ve “Dedemin Hat›-
        
        
          ralar›ndan” isimli fliirleri, mazideki ba-
        
        
          flar›lar› dile getirmekteydiler. Bu fliirler-
        
        
          de tarihimizin belli dönemlerinin dile
        
        
          getirilmesi yan› s›ra, örnek al›nacak kah-
        
        
          ramanlar da söz konusu olmaktayd›.
        
        
          Bunlar aras›nda ilk akla gelen isim Ya-
        
        
          vuz Sultan Selim’dir. Fatih Sultan Meh-
        
        
          med ve ‹stanbul’un Fethi de oldukça s›k
        
        
          ifllenmifltir. ‹stanbul’un iflgal edilece¤i
        
        
          haberleri yayg›nlaflt›kça bu tür fliirlerin
        
        
          say›s› da artm›flt›r. Ali Ekrem, Yusuf Zi-
        
        
          ya ve Halid Fahri’nin “‹stanbul”, Âkil
        
        
          Koyuncu’nun “‹stanbul’un Fethi”, Arif
        
        
          Dündar’›n “Fatih’in Önünde” fliirleri
        
        
          bunlara ait önemli örneklerdir. Kurtulufl
        
        
          Savafl›’n› konu alan fliirler aras›nda
        
        
          Mehmed Âkif Ersoy’in “‹stiklâl Mar-
        
        
          fl›”n›n (1921), millî marfl olmas› nede-
        
        
          niyle ayr› bir önemi vard›r. Mehmed
        
        
          Âkif’in, Bursa’n›n Yunanl›lar taraf›n-
        
        
          dan iflgal edilmesiyle ilgili “Bülbül”
        
        
          (1921) ve daha sonra yazd›¤› “Leyla”
        
        
          (1922) fliiri, savafl y›llar›n›n ac›lar›n› di-
        
        
          le getirir. Kurtulufl Savafl›’n›n devam et-
        
        
          ti¤i y›llarda ‹zmir’in geri al›nmas›, kur-
        
        
          536
        
        
          
            Kurtulufl Savafl› Dönemi Edebiyat›
          
        
        
          
            Cumhuriyet’in ilk on befl y›l›na damgas›n› vuran edebiyatç›lar toplulu¤u, Topkap› Alayköflkü bahçesinde (1928).