537
        
        
          tuluflun bir simgesi olarak konu edinildi.
        
        
          Samih Rifat “Ayd›n Türküsü”, Kema-
        
        
          lettin Kamu “‹zmir Yollar›nda” ve “‹z-
        
        
          mir’e Tahassür” fliirlerinde bu konuyu
        
        
          iflledi. Kurtulufl Savafl› y›llar›nda iflgal
        
        
          edilen kentlerde, cephelerde ba¤›ms›zl›k
        
        
          mücadelesine kat›lan kahramanlar›n se-
        
        
          rüvenleri türkülere ve a¤›tlara konu ol-
        
        
          du. Gaziantep savunmas›nda fiahin Bey
        
        
          ve Karay›lan, Kahramanmarafl’ta Sütçü
        
        
          ‹mam, Adana’da Molla Kerim ad›na ya-
        
        
          k›lan a¤›tlar bunlar›n bafll›calar›d›r. An-
        
        
          kara Türküsü (1920), ‹zmir Türküsü
        
        
          (1921), Kurtulufl Savafl› y›llar›ndan iti-
        
        
          baren çok genifl çevrelere yay›lm›fl ve
        
        
          çok benimsenmifl marfllard›r. Mehmet
        
        
          Emin Yurdakul’un “Zafer” (1923) fliiri,
        
        
          Kurtulufl Savafl›’n› emperyalist devletle-
        
        
          rin sald›r›lar›na karfl›, geri kalm›fl ve
        
        
          ezilmifl ülkelerin mücadelesine öncülük
        
        
          eden bir hareket olarak de¤erlendirir.
        
        
          Nâz›mHikmet, “Kuvâ-yi Milliye Desta-
        
        
          n›”nda (1968) özellikle, Millî Mücade-
        
        
          le’de etkili halktan kiflilerin eylemlerini
        
        
          anlat›r. Ayd›nlar, askerler ve Baflkomu-
        
        
          tan, halkla bütünleflmifl gücün temsilci-
        
        
          leri olarak canland›r›l›r. Faz›l Hüsnü
        
        
          Da¤larca, bir dizi eserinde Kurtulufl Sa-
        
        
          vafl›’n›n cephelerdeki geliflmelerini, sa-
        
        
          vaflan, flehit olan kahramanlar›n serü-
        
        
          venlerini destanlaflt›rd›: “Üç fiehitler
        
        
          Destan›” (1949), “‹stiklâl Savafl›-Sam-
        
        
          sun’dan Ankara’ya” (1951), “‹stiklâl
        
        
          Savafl›-‹nönüler” (1951), “Delice Bö-
        
        
          cek” (1957), “Yedi Memetler” (1964);
        
        
          Cahit Külebi “Atatürk Kurtulufl Sava-
        
        
          fl›’nda” (1952); Ceyhun Atuf Kansu
        
        
          “Sakarya Meydan Savafl›” (1970) gibi
        
        
          flairler, Kurtulufl Savafl›’n› çeflitli yönle-
        
        
          riyle anlatt›lar. Kurtulufl Savafl› y›llar›n-
        
        
          da flair ve yazarlar›n eserlerini yay›mla-
        
        
          d›klar› dergi ve gazetelerden bafll›calar›
        
        
          ise ‹leri, Tasvir-i Efkâr, Tevhid-i Efkâr,
        
        
          Hâkimiyet-i Milliye (Ankara), Vakit,
        
        
          Akflam, Tanin, Hâdisat, Yeni Gün, Aç›k
        
        
          Söz (Kastamonu), ‹zmir’e Do¤ru (Bal›-
        
        
          kesir), Yeni Adana, Babal›k (Konya),
        
        
          ‹stikbal (Trabzon), Dertli (Bolu), Büyük
        
        
          Mecmua, Genç Yolcular, Sebilü’r-Re-
        
        
          flad, Dergâh, Servet-i Fünun, Sehâ, Ya-
        
        
          r›n, Âyine, Millî Mecmua, Yeni Mec-
        
        
          mua, Küçük Mecmua’d›r. Bunlar içinde
        
        
          özellikle Kastamonu’da ç›kan “Aç›k-
        
        
          söz” gazetesinin ayr› bir önemi vard›r.
        
        
          Gazetede hemen her gün yazan ‹smail
        
        
          Habib, dönem edebiyat› içinde Millî
        
        
          Mücadele’yi destekleyen yaz›lar›yla
        
        
          dikkati çeker. Kurtulufl Savafl›’n› konu
        
        
          alan ilk tiyatro eserleri aras›nda Faruk
        
        
          Nafiz Çaml›bel’in “Kahraman”, Mirza
        
        
          Da¤l›’n›n “Sakarya” adl› oyunlar› say›-
        
        
          labilir. Hayri Muhittin Dalk›l›ç’›n “Gazi
        
        
          Mustafa Kemal”, Yakup Kadri Karaos-
        
        
          mano¤lu’nun “Sa¤anak”, Necip Faz›l
        
        
          K›sakürek’in “Tohum”, Nâz›m Hik-
        
        
          met’in “Yolcu”, Nahit S›rr› Örik’in
        
        
          “Sönmeyen Atefl” oyunlar›, Anado-
        
        
          lu’nun inanm›fl, idealist, yurtsever in-
        
        
          sanlar› ile Osmanl› iflbirlikçilerini, padi-
        
        
          flahl›k ve halifelik özlemleri içinde olan-
        
        
          lar› karfl›laflt›r›r. Erol Toy “Parti Pehli-
        
        
          van” (1970) ve “‹pteki” (1973) adl›
        
        
          oyunlar›yla, ‹zmir’in ve ‹stanbul’un ifl-
        
        
          gal alt›nda bulundu¤u dönemleri, Kuvâ-
        
        
          yi Milliyecilerle iflbirlikçi ‹stanbul Hü-
        
        
          kûmeti aras›ndaki çat›flmalar› yans›t›r.
        
        
          Faz›l Hayati Çorbac›o¤lu “Erkek Sa-
        
        
          t›”da (1976), Kurtulufl Savafl› kahra-
        
        
          manlar›ndan Sat› Kad›n’›n serüvenini
        
        
          anlat›r. Cengiz Gündo¤du “Sapak”
        
        
          (1978) adl› oyununda, 1923-1927 aras›
        
        
          Kurtulufl Savafl›’n›n ilke ve amaçlar›n›
        
        
          sapt›rmak isteyenleri ele al›r. ‹smet
        
        
          Küntay “Tozlu Çizmeler”de (1970) ‹s-
        
        
          tanbul’un iflgal günleri ortam›n›, iflgal
        
        
          kuvvetlerinin taflk›nl›klar›n›, insanlar›n
        
        
          yorgunlu¤unu ve bezginli¤ini sergiler.
        
        
          
            Kurtulufl Savafl› Dönemi Edebiyat›
          
        
        
          TÜRK ROMANINDA KURTULUfi SAVAfiI
        
        
          (……..)
        
        
          Do¤rudan Millî Mücadele y›llar›n› konu alan ya da o döneme de-
        
        
          ¤inen romanlardaki tarih Mustafa Kemal’in Samsun’a ayak bast›¤›
        
        
          19 May›s 1919 ile ‹zmir’in kurtulufl günü olan 9 Eylül 1923 aras›nda
        
        
          kalan bir zaman dilimiyle s›n›rlanabilir belki. Ancak, Millî Mücadele
        
        
          sürecini daha kapsaml› ele almak için söz konusu dilimi biraz daha
        
        
          geniflletmek, Millî Mücadele’ye kat›lan insanlar›n bu savafla hangi
        
        
          koflullar alt›nda at›ld›klar›n› anlayabilmek amac›yla I. Dünya Savafl›
        
        
          günlerine kadar uzanmak, yüz binlerce insan›n hayat›na mal olan
        
        
          savafl meydanlar›n› da göz önünde bulundurmak daha do¤ru bir
        
        
          yaklafl›md›r. Tarihsel döneme böyle bir genifllik katmak, en iyi ifa-
        
        
          desini edebiyatta bulan Türk milliyetçili¤inin bak›fl aç›s›n› kavramak
        
        
          aç›s›ndan da önemlidir. Önemlidir, çünkü milliyetçilik, ilk dönem
        
        
          Millî Mücadele anlat›lar›n›n tamam›na damgas›n› vurmufl ve ulus
        
        
          kimli¤inin yarat›lmas›nda temel bir rol oynam›flt›r.
        
        
          Cephelerdeki kanl› sahneleri, mütareke ‹stanbul’undaki yoz-
        
        
          laflmay›, harp zenginleriyle yoksul halk aras›ndaki uçurumu, örgüt-
        
        
          lenmeye çal›fl›lan direnifli, Millî Mücadele’nin Anadolu’nun dört bir
        
        
          yan›na yay›lmas›n›, çeteleri, Kuvâ-yi Milliye’den düzenli orduya
        
        
          geçifli, velhas›l bu topraklar›n en uzun on y›l›n›, 1914-1923 y›llar›
        
        
          aras›nda yaflananlar› yans›tan romanlar› yaz›l›fl tarihlerine göre üç
        
        
          döneme ay›rabiliriz. I. Dönem (1920-1950) romanlar›, savafl y›llar›-
        
        
          na tan›kl›k eden ayd›nlar›n kalemlerinden ç›km›flt›r. II. Dönemde
        
        
          (1950-1980) yaz›lanlar, Cumhuriyet’in yetifltirdi¤i ilk kuflak ayd›n-
        
        
          lar›n yak›n dönem anlat›lar›d›r ve yaz›ld›klar› y›llar›n siyasî e¤ilim-
        
        
          lerini bar›nd›r›rlar. 80’lerden sonra yaz›lan III. Dönem romanlar›n-
        
        
          da ise bugünün ihtiyaçlar›na göre yap›land›r›lan bir tarih anlay›fl›
        
        
          vard›r.
        
        
          Dönemlere ait listelerde ad› geçen romanlarda Millî Mücade-
        
        
          le’nin ele al›n›fl› farkl› a¤›rl›kta, farkl› renklerdedir. Kimisi bütü-
        
        
          nüyle kurtulufl ve kurulufl temas› etraf›nda kurgulan›rken önemli
        
        
          bir bölümünde Millî Mücadele, anlat›lan hikâyede bir fon olarak
        
        
          kullan›lm›flt›r. Bu konuda daha derin bir araflt›rma yapmak isteyen
        
        
          okuyuculara -listeyi olabildi¤ince genifl tutma gayretimize ra¤-
        
        
          men- gözden kaçm›fl daha pek çok roman›n bulunabilece¤ini hat›r-
        
        
          latmak isterim.
        
        
          
            I. Dönem Romanlar› (1920-1950)
          
        
        
          I. dönemde yaz›lan romanlar› tarih s›ras›na göre flu flekilde s›-
        
        
          ralayabiliriz:
        
        
          Ömer Seyfettin, “Bir Çocuk: Aleko” (1918, hikâye);
        
        
          Refik Halit Karay, “‹stanbul’un ‹ç Yüzü” (1920);
        
        
          Reflat Nuri Güntekin, “Gizli El” (1920);
        
        
          Ercümend Ekrem Talu, “Kan ve ‹man” (1922);
        
        
          Yakup Kadri Karaosmano¤lu, “Kiral›k Konak” (1922);
        
        
          Halide Edib Ad›var, “Ateflten Gömlek” (1922);
        
        
          Peyami Safa, “Mahfler” (1924), “Sözde K›zlar” (1924)
        
        
          Müfide Ferit, “Pervaneler” (1924)
        
        
          Selâhattin Enis, “Zaniyeler” (1924);
        
        
          Mahmut fievket Esendal, “Miras” (1925);
        
        
          Hüseyin Rahmi Gürp›nar, “Tutuflmufl Gönüller” (1926);
        
        
          Halide Edib Ad›var, “Vurun Kahpeye” (1926);
        
        
          Yakup Kadri Karaosmano¤lu, “Sodom ve Gomore” (1928);
        
        
          Reflat Nuri Güntekin, “Yeflil Gece” (1928);
        
        
          Aka Gündüz, “Dikmen Y›ld›z›” (1928), “Bir fioförün Gizli Defte-
        
        
          ri” (1928);
        
        
          Mehmet Rauf, “Halâs” (1929);
        
        
          Güney Halim, “Gökmen” (1932);
        
        
          ▲