539
        
        
          
            Kurtulufl, Necati
          
        
        
          1882 Üsküp
        
        
          10 Mart 1956 Gemlik
        
        
          Birinci TBMM Bursa milletvekili. ‹lk
        
        
          ve ortaö¤renimini tamamlad›ktan sonra
        
        
          1903’te Harp Okulu’ndan piyade te¤-
        
        
          men rütbesiyle mezun oldu. Osmanl› or-
        
        
          dusunun de¤iflik kademelerinde görev
        
        
          yapt›. Arnavut Ayaklanmas› s›ras›nda
        
        
          Üsküp savunmas›na, Balkan ve I.Dünya
        
        
          Savafllar›na kat›ld›. Teflkilât-› Mahsu-
        
        
          sa’da çal›flt›. ‹ttihat ve Terakki F›rka-
        
        
          s›’n›n Ankara temsilcili¤inde görevlen-
        
        
          dirildi. Yozgat Ayaklanmas›’ndan sonra
        
        
          Bursa’ya dönerek Kuvâ-yi Milliye Ko-
        
        
          mutanl›¤› ve Merkez Kurulu üyeli¤i
        
        
          yapt›. Birinci TBMM’ye Bursa millet-
        
        
          vekili seçilerek 15 Temmuz 1920’de
        
        
          Meclis’e kat›ld›; ikinci dönemde de par-
        
        
          lamentodaki yerini korudu. Sivas ve
        
        
          Samsun ‹stiklâl Mahkemeleri üyelikle-
        
        
          rinde bulundu. Terakkiperver Cumhuri-
        
        
          yet F›rkas› kurucular› aras›nda yer ald›.
        
        
          Temmuz 1926’da Mustafa Kemal’e
        
        
          karfl› düzenlenen suikast giriflimi nede-
        
        
          niyle yarg›land›ysa da beraat etti. Millet-
        
        
          vekilli¤i sonras› Bursa’da çiftçilikle u¤-
        
        
          raflt›.
        
        
          
            Kurtulufl, Necati
          
        
        
          TÜRK ROMANINDA KURTULUfi SAVAfiI
        
        
          Ve son olarak, Millî Mücadele’ye solun farkl› renklerine bürün-
        
        
          müfl bak›fl aç›lar›ndan yaklaflan romanlarda kaydedilen art›fl, bu
        
        
          dönemin en önemli karakteristi¤idir. “Sol” ve “antiemperyalist”
        
        
          bir söylemi benimseyen Hasan ‹zzettin Dinamo, Samim Kocagöz,
        
        
          Erol Toy, Reflat Enis, ‹lhan Selçuk, Kemal Tahir gibi yazarlar sorun-
        
        
          lar› topluma mal ederler.
        
        
          
            Yeni Bir Dönem, Yeni Bir Millî Mücadele
          
        
        
          Kitab›n girifl bölümünde tarihsel ard alan›n› Millî Mücadele’ye
        
        
          ay›ran romanlar› üç döneme ay›rm›fl ve ilk iki dönem karakteristik-
        
        
          lerinden söz etmifltim. ‹lk iki dönem ürünleri aras›nda önemli fark-
        
        
          l›l›klar vard› elbette, ama zamansal, düflünsel ve kültürel anlamda
        
        
          büyük bir yar›lma yaflanmam›flt›; oysa 1980’lerde yeni bir kültürel
        
        
          iklime girdi Türkiye. “Özgürlüklerin en çok k›s›tland›¤› dönemdi
        
        
          80’ler, ama insanlar kendilerini belki de ilk kez bu kadar serbest
        
        
          hissedebildiler; kurumlar›n d›fl›nda olman›n serbestli¤ini, tüketme
        
        
          özgürlü¤ünü, kendilerini bu dünyaya teslim etmenin hazz›n› tatt›-
        
        
          lar. Teni ve ifltah› keflfettiler, ama cinsellik denilen bölge de ilk kez
        
        
          bu kadar çok konuflulan, bu kadar çok kuflat›lm›fl bir alana dönüfl-
        
        
          tü. Kültür ilk kez bu kadar önem kazand›, bir bak›ma günlük haya-
        
        
          t›n kendisi kültürelleflti, öte yandan da kültür denen alan, özerkli-
        
        
          ¤ini ve otoritesini ilk kez bu kadar kesin biçimde kaybetti. Ayd›n-
        
        
          lar kendileri ad›na bu kadar çok konufltular, ama varl›k koflullar›n›
        
        
          da ilk kez bu kadar kesin biçimde yitirdiler. Bask›n›n bu kadar yo-
        
        
          ¤un oldu¤u bir dönemde, iç dökme, anlatma, iffla etme arzusu ilk
        
        
          kez bu kadar öne ç›kt›”. 1980’li y›llarda birçok yeni kavramla da
        
        
          karfl›laflt›k.
        
        
          (………)
        
        
          80 sonras›nda yaz›lan Millî Mücadele romanlar›, bütün bu e¤i-
        
        
          limlerin yans›d›¤› bir alan olarak çok parçal› bir görünüm arzeder-
        
        
          ler. Meselâ, ilk iki dönemin kötülük simgeleri -Rumlar, Ermeniler
        
        
          vb.- bu dönemde Anadolu’nun kültür mozayi¤inin bir parças› ola-
        
        
          rak insanî yaklafl›mlarla halklar›n kardeflli¤i temas› etraf›nda ele
        
        
          ald›klar› gibi, düflmanl›¤› ezelî ve ebedî sayan ilk iki dönem roman-
        
        
          lar›ndan daha kindar yaklafl›mlara da maruz kalm›fllard›r.
        
        
          Bir baflka yenilik, Millî Mücadele’yi yads›maks›z›n savafl›n her
        
        
          iki taraf halklar›nda açt›¤› yaralar› iflleyen anlat›lardaki art›flt›r.
        
        
          (………)
        
        
          1914-1923 y›llar› aras› dönemden manzaralar sunarken siyasî
        
        
          ve ideolojik farkl›l›klar›n d›fl›nda, post modern ak›mla karfl›laflma-
        
        
          n›n, Bat› ve Do¤u edebiyatlar›yla daha yak›ndan iliflkilenmenin ge-
        
        
          tirdi¤i biçimsel aray›fllarla da çeflitlenen 80 sonras› romanlar› için
        
        
          bir liste denemesi flöyle yap›labilir:
        
        
          Attilâ ‹lhan, “Dersadette’te Sabah Ezanlar›” (1981), “O Karan-
        
        
          l›kta Biz” (1998), “Allah›n Süngüleri” (2002);
        
        
          Talip Apayd›n, “Vatan Dediler” (1981), “Köylüler” (1991);
        
        
          Mustafa Yeflilova, “Karasu” (1981);
        
        
          Selâhattin Turgay Dalo¤lu, “Ermeni Zulmü” (1981);
        
        
          Vahap Erel, “Bayrak Hasreti” (1982);
        
        
          Ahmet Dumlu, “Düflman Yaras›” (1982);
        
        
          Ayla Kutlu, “Bir Göçmen Kufltu O” (1985), “Emir Bey’in
        
        
          K›zlar›” (1998);
        
        
          Raif C›lasun, “Onlar Olmasayd›” (1986);
        
        
          Hasan ‹zzettin Dinamo, “Anadolu’da Bir Yunan Askeri” (1988);
        
        
          Mustafa Necati Sepetçio¤lu, “Çanakkale” (1989);
        
        
          Y›lmaz Karakoyunlu, “Üç Aliler Divan›” (1991), “Çiçekli Mum-
        
        
          lar Soka¤›” (2000);
        
        
          Nermin Bezmen, “Kurt Seyt ve Shura” (1992);
        
        
          Ahmet Yorulmaz, “Savafl›n Çocuklar›, Girit’ten Sonra Ayval›k”
        
        
          (1997);
        
        
          Sabahattin Burhan, “Yörük Ali Efe” (1998), “Çete Ayfle”
        
        
          (1998);
        
        
          Mehmet Niyazi Özdemir, “Çanakkale Mahfleri” (1998);
        
        
          Celâl Hafifbilek, “Ankara 1920” (1998);
        
        
          Fatih Atilla, “Alaturka Rapsodi” (1998);
        
        
          ‹ffet Evin, “Yaflad›¤›m Bo¤aziçi” (1999);
        
        
          Handan Öztürk, “Mor Tecavüz” (2000);
        
        
          Ferzan Gürel, “‹zmir’in ‹flgalinden Kurtulufla” (2000);
        
        
          Zerrin Koç, “Islak Kentin ‹nsanlar›” (2000);
        
        
          Süleyman Sa¤lam, “Da¤› Da¤a Kavuflturan” (2000);
        
        
          Ahmet Ümit, “Patasana” (2000);
        
        
          H›fz› Topuz, “Gazi ve Fikriye” (2001), “Çaml›ca’n›n Üç Gülü”
        
        
          (2002);
        
        
          Beflir Ayvazo¤lu, “Yahya Kemal, Bozgunda Fetih Rüyas›”
        
        
          (2001);
        
        
          Buket Uzuner, “Gelibolu” (2001);
        
        
          Turgut Özakman, “19 May›s 1919” (2002-2003);
        
        
          Atilla Birkiye, “Bir Y›ld›z Kayd›” (2002),
        
        
          Yaflar Kemal, “F›rat Suyu Kan Ak›yor Baksana” (2000), “Tan-
        
        
          yeri Horozlar›” (2002), “Kar›ncan›n Su ‹çti¤i” (2002);
        
        
          Erkan Karagöz, “Rus K›z› Vasilisa” (2002);
        
        
          Mustafa Y›ld›r›m, “Ulus Da¤›na Düflen Atefl” (2002);
        
        
          Ayflenur Yaz›c›, “Bedriye” (2002);
        
        
          Mehmet Coral, “‹zmir: 13 Eylül 1922” (2003);
        
        
          ‹smail Bilgin, “Çanakkale’ye Gidenler: fiu Bo¤az Harbi”
        
        
          (2003);
        
        
          Kemal Anadol, “Büyük Ayr›l›k” (2003);
        
        
          Ali Arslan, “Ama Sevgi Kalmal›” (2003);
        
        
          Kemal Arkun, “Uzundereli ‹smail” (2003);
        
        
          fiemseddin Ünlü, “‹smet Pafla’n›n A¤›r Toplar›” (2003)…
        
        
          ‹lk bak›flta yüklü bir yekûn tutan listemizdeki romanlar›n yir-
        
        
          mi üç y›la da¤›ld›¤›, bu yirmi üç y›l içinde Türkiye’de roman üreti-
        
        
          minde genel olarak büyük bir art›fl yafland›¤› ve yaln›zca 2002 y›-
        
        
          l›nda yaz›lan roman say›s›n›n yüz yetmifle ulaflt›¤› düflünülürse, ele
        
        
          ald›¤›m›z dönemin, yazarlar›m›z için bir çekim merkezi yaratmad›-
        
        
          ¤› söylenebilir.
        
        
          (………)
        
        
          Kaynak : A. Ömer Türkefl, “Genel Bir Bak›fl”, Mürflit Balabanl›lar, Türk Roman›n-
        
        
          da Kurtulufl Savafl›, Türkiye ‹fl Bankas› Yay›nlar›, ‹stanbul 2003, s.14.