HOFFMAN
,
Dustin
318
HOFFMAN
,
Dustin
(1937 Los Angeles/ABD), Amerikal›
sinema oyuncusu. Ö¤renimini yar›da b›rakarak tiyatro oyuncu-
lu¤una bafllad›. Televizyon filmlerinde küçük rollere ç›kt›. Tiyat-
ro oyunculu¤u s›ras›nda sinema yönetmenlerinin dikkatini çek-
ti. 1967’de “The Graduate” (Aflk Mevsimi) adl› filmde baflrol oy-
nayarak sinemaya geçti. Ard›ndan “Midnight Cowboy” (Geceya-
r›s› Kovboyu, 1969) filminde çizdi¤i çok baflar›l› tiplemeyle
Amerikan sinemas›n›n en ünlü y›ld›zlar›ndan biri oldu. Al›fl›lm›fl
yak›fl›kl› oyuncu anlay›fl›n› k›rmas› ve modern oyunculuk anla-
y›fl›yla tan›nd›. De¤iflik filmlerde, birbirine hiç benzemeyen çok
de¤iflik tipleri baflar›yla canland›rd›. Öyle ki “Tootsie” (1982) fil-
mindeki ifl bulabilmek için kad›n k›l›¤›na giren bir erke¤i can-
land›rd›¤› oyunuyla kal›plar›n ne kadar d›fl›na ç›kabilece¤ini ka-
n›tlad›. Birçok kez En ‹yi Oyuncu Oscar›’na aday gösterildi,
“Kramer Kramer’e Karfl›” (1979) ve “Rain Man” (Ya¤mur Adam,
1988) filmleriyle bu Oscar’› iki kez kazand›. Film çal›flmalar›n›n
yan› s›ra tiyatro oyunculu¤unu da sürdürdü. Bafll›ca filmleri:
“Little Big Man” (Küçük Dev Adam, 1970), “Straw Dogs” (Kö-
pekler, 1971), “Papillon” (Kelebek, 1973), “Lenny” (1974), “All
The President’s Men” (Baflkan›n Bütün Adamlar›, 1976), “Ma-
rathon Man” (Vahfli Koflu/Maratoncu, 1976), “Kramer vs. Kra-
mer” (Kramer Kramer’e Karfl›, 1979), “Tootsie” (1982), “Death
of a Salesman” (Sat›c›n›n Ölümü, 1985), “Rain Man” (Ya¤mur
Adam, 1988), “Mad City” (1997), “Ay›fl›¤›nda” (2002), “Düfller
Ülkesi” (2004), “Zor Baba ve Dünür” (2004).
HOKEY
, kaygan bir alan-
da k›vr›k sopalar kullanarak
bir topu ya da diski karfl› ta-
k›m kalesine sokmay›
amaçlayan tak›m sporu.
Çim hokeyi ve buz hokeyi
olmak üzere ikiye ayr›l›r.
Çim hokeyi, 91,40 m. uzun-
luk ve 50,30 m. genifllikte
bir alanda, 11’er kifliden
oluflan iki tak›m aras›nda
oynan›r. Oyuncular 23 cm.
çap›nda meflin bir topu, ucu
e¤ri bir sopayla karfl›l›kl›
kalelere sokmaya çal›fl›rlar.
35’er dakikal›k iki devrede oynan›r. Yaln›zca kaleci topa ayakla
dokunabilir. Buz hokeyi; Kanada’da ortaya ç›km›flt›r. Buz alan
üzerinde ve buz patenleriyle oynan›r. Topu sürmeye yarayan ve
punck ad› verilen sopalarla, 6’flar kiflilik tak›mlar aras›nda oyna-
n›r. 26 x 56 m. genifllikte bir alanda, 15 ya da 20 dakikal›k üç
devrede tamamlan›r. 4 yedek oyuncu bulundurulur ve s›k s›k
oyuncu de¤ifltirilir.
HOLLANDA
, (Hol.: Nederland-Holland, Fr.: Pays-bas, ‹ng.:
Netherlands), Bat› Avrupa’da, Kuzey Denizi k›y›s›nda ülke. Do-
¤uda Federal Almanya, güneyde Belçika ile s›n›rlan›r. Ülkede,
‹ngilizce ve Almancaya yak›nl›k tafl›yan bir dil olan Hollandaca
konuflulur. Hollanda’n›n en göze çarpan co¤rafî özelli¤i, güney-
do¤uda Limburg tepeleri hariç (burada ülkenin en yüksek yeri
yaln›zca 321 m.dir), hemen hemen deniz düzeyinde ya da bu
düzeyin daha alt›nda düz adalar ve alüvyonlu ovalardan olufl-
mas›d›r. Bat› dillerindeki “alçak ülke” anlam›na gelen ad›, bu
özelli¤i dolay›s›yla verilmifltir. Bu nedenle toplumsal yaflam›n›n
en ilginç yan›, burada yaflayan insanlar›n, yüzy›llardan beri de-
niz ve iç sularla durmadan u¤raflmalar›, onlarla âdeta savaflma-
lar›d›r. Alçak yerleri deniz basmas›ndan kurtarmak için yap›lm›fl
olan setlerin onar›lmas›, korunmas›, denizden yeni topraklar ka-
zanmak amac›yla giriflilen kurutma, üzerinde yaflan›labilen kara
hâline getirme çabalar› (denizden kazan›lm›fl bu topraklara “pol-
der” denir) ve Ren, Meuse, Escaut gibi büyük akarsular›n ortak
bir deltas› durumunda olan hemen bütün Bat› Hollanda toprak-
lar›nda bu sular›n ve yüzlerce kanaldan oluflan a¤›n kontrolü ve
hemen hemen hiç e¤imi olmad›¤› için ak›fllar›n›n sa¤lanmas›,
bu u¤rafllar›n bafll›calar›d›r. 13. yüzy›ldan 19. yüzy›l›n sonlar›na
kadar 5.000 km
2
ye yak›n “polder” yarat›lm›flt›r. Büyük bir sana-
yi ve ticaret ülkesi olan Hollanda’da tar›m ve hayvanc›l›k son de-
rece teknolojik yöntemlerle yap›l›r; verim rekor derecede yük-
sektir. Örne¤in, bu¤dayda 4500 kg/hektar, flekerpancar›nda 40
ton/hektard›r. Dünyan›n en iyi tür inekleri beslenir. Bir inekten
y›lda al›nan süt 4250 kg.› bulabilir. Tarlalar küçük parseller hâ-
lindedir. Öyle ki, tar›msal topraklar›n % 60’› 10 hektardan küçük
parsellerdir. Fakat dünyan›n en yo¤un nüfusuna sahip bir ülke
olmas› nedeniyle, tar›msal üretimler gereksinimi karfl›lamaktan
çok uzakt›r. Bafll›ca ürünler; bu¤day, flekerpancar›, patates, ar-
pa; büyük bölümü seralarda üretilen sebze, meyve ve çiçektir.
Hayvanc›l›k, özellikle süt sanayii ve bal›kç›l›k (en çok ringa-tir-
si, uskumru ve y›lanbal›¤›) ekonominin en önemli kollar›ndan
birini oluflturur. Bütün bu ifller için 5.000 kadar kooperatif ku-
rulmufltur. Yeralt› kaynaklar› bak›m›ndan fakir bir ülkedir. Her
ne kadar madenkömürü, petrol, do¤al gaz gibi baz› enerji kay-
naklar›na sahipse de, di¤er madenler hemen hemen yoktur. Fa-
kat, nüfusu ve alan›yla küçük bir ülke olan Hollanda, sanayi ve
genel ekonomik koflullar›yla dünyan›n en ileri devletlerinden bi-
ridir. Bir yandan okyanuslar›n ve denizyollar›n›n keflfinde en bü-
yük rolü oynam›fl uluslardan biri olan Hollandal›lar›n, yüzy›llar-
dan beri sömürgelerinden ve denizafl›r› ticaretten büyük serma-
ye sa¤lam›fl olmalar›, öte yandan da ülkenin Ren a¤z›nda ve Ku-
zey Denizi k›y›s›ndaki co¤rafî yerinin son derece elveriflli olma-
s› bugünkü zenginliklerinin bafll›ca kayna¤› olmufltur. Baz› ge-
leneksel sanayi kollar› yan›nda (Delft fayanslar›, Amsterdam el-
mas t›raflç›l›¤› vb.), çeflitli makineler, demir-çelik (her birinin
ortalama üretimi 5’er milyon ton), elektronik, otomobil ve uçak
sanayileri ve petrol rafinerileri önemlidir. Hollanda’n›n y›ll›k
petrol ürünleri üretimi 65.000.000 ton kadard›r; kimyasal mad-
deler, dokumac›l›k gibi sanayiler de geliflmifltir. Do¤al koflulla-
r› hidroelektrik enerjisi üretimine elveriflli de¤ildir. Ancak y›ll›k
elektrik üretimi (1997) yaklafl›k 80,7 milyar kw/saati bulur. Ula-
fl›mda, her çeflit yolun meydana getirdi¤i a¤›n yo¤unlu¤u bak›-
m›ndan dünyada baflta gelen birkaç ülkeden biridir. Karayolla-
r›n›n uzunlu¤u, 1.500 km.si ekspres yol almak üzere 83.000
km.; demiryollar› 1.650 km.si elektrikli olmak üzere 2.800
km.dir. Çok etkin bir uluslararas› havayolu flirketine sahiptir. Ti-
caret gemilerinin tonaj› 5.000.000 grostondan fazlad›r. ‹ç suyol-