okul ansiklopedisi - page 493

N‹GHT‹NGALE, Florence
493
rizme dayan›r. Tar›msal ürünler içinde tah›l ve meyve üretimi
baflta gelir. Hayvanlardan, daha çok koyun beslenir. Yüzölçümü
küçük ve nüfusu az bir il olmas› nedeniyle, tar›msal ürünlerden
sa¤lanan gelirden y›lda nüfus bafl›na düflen ortalama pay bak›-
m›ndan Türkiye’de en ön s›ralarda yer al›r. ‹ç Anadolu’daki mer-
kezî konumu nedeniyle, Nevflehir, Türkiye’nin oldukça yo¤un
karayoluna sahip illerinden biridir. ‹l merkezi Nevflehir’in
1927’de (K›rflehir’in ilçesi) nüfusu 13.000 kadard›. O tarihlerde
baflta meyvecilik olmak üzere zengin bir tar›m yöresinin bafll›ca
pazar›yd›. Yukar›da da belirtildi¤i gibi, bugün ayn› zamanda
canl› bir turizm hareketinin merkezidir. Fakat çevresindeki bu
derece ünlü do¤al güzelliklerle oranl› bir turizm örgütlenmesine
sahip de¤ildir. Bu nedenle kent gerekti¤i kadar geliflememifltir.
NEWTON,
S‹ birim sisteminde, kütlesi 1 kilogram olan bir
cisme 1 metre/saniye
2
’lik ivme kazand›ran kuvvet olarak tan›m-
lanan kuvvet birimi (simgesi N).
NEWTON, Sir ‹saac
(1642 Woolsthorpe/Lincoln-1727
Kensington), ‹ngiliz fizik, astronomi ve matematik bilgini. Büyü-
kannesi taraf›ndan büyütüldü. ‹lkokuldayken basit kimya deney-
lerine ilgi duydu. 1660’ta Newton, Cambridge’deki Trinity Col-
lege’e gitti. 1665’te Londra’da veba salg›n› ç›k›nca, do¤du¤u yer
olan Woolsthorpe’a dönerek 1667’ye kadar orada kald›, kendini
deney ve araflt›rmalara verdi. Beyaz ›fl›¤›n ayr›flt›r›lmas›, çeflitli
metalurji çal›flmalar›, evrensel çekim yasas›, matematik alan›n-
daysa çokterimli ifadelerin üstlerinin al›nmas›, diferansiyel ve
integral hesaplar›, bu iki y›ll›k çal›flmas›n›n ürünleridir ve onun
“Trinity College” ö¤retim üyeli¤ine getirilmesini sa¤lam›flt›r.
1668’de ilk yans›mal› teleskobu yapt›. Ertesi y›l optik profesörü
oldu. 1672’de “Royal Society” üyeli¤ine seçildi. 1703 y›l›ndan
ölümüne kadar bu kurumun baflkanl›¤›n› yapt›. 1687 y›l›nda
mekanik ve klasik fizik bilimlerinin temel yap›t› say›lan “Philo-
sophiae Naturalis Principia Mathematica”y› (Do¤a Felsefesinin
Matematik ‹lkeleri) yay›mlad›. 1688’de parlamentoya üye olu-
fluyla birlikte bilimsel çal›flmalardan uzaklaflt›, politika yaflam›-
na at›ld›. 1691-1694 y›llar›nda ciddî bir ruhsal bunal›m geçirdi.
Sonralar› darphane müdürlü¤ü görevinde bulundu; din, tarih ve
kronoloji çal›flmalar› yapt›. 1684’te Leibniz, matematikle ilgili
diferansiyel analiz çal›flmalar›n› aç›klay›nca, iki bilgin, buluflun
kime ait oldu¤u konusunda y›llarca tart›flt›lar.
NEY,
klasik Türk müzi¤inde, nefesli bir saz. Ses ç›karmak için
bafl sola do¤ru e¤ilerek üflenir. Klasik Türk müzi¤inde ahenk
ney’e göre yap›l›r. Ney sar›, budakl› bir çeflit kam›fltan yap›l›r ve
delikleri k›zg›n demir çubuklarla aç›l›r. Sesi çok etkili olup, ok-
tav› en yüksek sazlardan biridir. Neyler küçüldükçe sesleri ince-
lir. Kal›n seslileri çalabilmek için kuvvetli nefes gerekir. Ses ala-
n› üç sekizli kadard›r. 12 çeflit ney olup, bunlara flu isimler ve-
rilir: Mansur, mansur mabeyni, flah, davut, davut mabeyni, bol
ahenk, bol ahenk mabeyni, sipurde (ahderi), müstahsen, müs-
tahsen mabeyni, k›z neyi ve k›z neyi mabeyni. Yar› büyüklükte-
ki tiz sesli neylere “n›sfiye” denir.
NEYZEN TEVF‹K
(1879 Bodrum-1953 ‹stanbul), flair. So-
yad› Kolayl›’d›r. ‹zmir ‹dadisi’ndeki ö¤renimini yar›da b›rakt›.
Dönemin edebiyat ve müzik çevrelerine kat›ld›. fiair Eflref, Toka-
dizade fiekip Dede Remzi ile arkadafll›k kurdu. ‹lk fliirlerini
Muktebes dergisinde yay›mlamaya bafllad› (1898). Bilgisini ge-
lifltirdi. Befl y›l kadar M›s›r’da kald›. Dönüflünde ‹stanbul’a yer-
leflti. Ney çalmadaki ustal›¤›yla çeflitli çevrelerin sevgisini ka-
zand›. Her dönemde toplumsal kural ve bask›lar›n d›fl›nda kal-
ma çabas› göstererek kendini alkole verdi. Birkaç kez ak›l has-
tanesinde yatt›. Kendine özgü kiflili¤ine ba¤l› olan hicivlerinde
dil, anlat›m gibi teknik kayg›lar› duymad›¤› hâlde bu türe gelifl-
me say›labilecek renkler getirdi; dizeleri uzun y›llar halk taraf›n-
dan besimsenerek okundu. Yap›tlar›: “Hiç” (1918), “Azab-› Mu-
kaddes” (1949).
N‹AGARA,
Kuzey Amerika’da, ABD ve Kanada s›n›r›n›n bir
kesimini oluflturan ›rmak. 54 km. uzunlu¤una karfl›n sular› ba-
k›m›ndan çok önem tafl›r ve Ontario Gölü’nü Erie Gölü’ne ba¤-
lar. Üzerindeki flelale ve ivintiler nedeniyle ulafl›m için Welland
Kanal› aç›lm›flt›r.
N‹ETZSCHE, Friedrich Wilhelm
(1844 Rökken-1900
Weimar), Alman filozof. Bonn ve Leipzig üniversitelerinde oku-
du. 1868’de Basel’de Yunan dili ve edebiyat› profesörü oldu.
Richard Wagner ile dostluk kurdu. 1878’de sa¤l›k nedenleriyle
görevinden ayr›larak uzun bir geziye ç›kt›. 1889’da bunama ne-
deniyle bir klini¤e yat›r›ld›. Frengi yüzünden olan bu bozukluk-
lar genel felçle en yüksek noktaya ulaflt›. Filozof 25 A¤ustos
1900’de Weimar’da k›z kardeflinin yan›nda öldü. “Üstinsan fel-
sefesi” diye bilinen Nietzsche felsefesi tam anlam›nda bir yaflam
felsefesidir, yaflam› yücelten ve yaflam› araflt›ran bir felsefedir.
“Kötülük insan›n en büyük gücüdür” diyen Nietzsche, Herakle-
itos’a yak›n olsa da Marksist düflünceden uzakt›r; hatta onunla
tersleflir. Nietzsche’nin felsefesi tam tam›na bireyci bir felsefedir
ve felsefî a¤›rl›ktan yoksundur. Bu felsefeyi, 19. yüzy›l kültürü-
ne geri bir aç›dan yöneltilmifl çeliflkili bir elefltiri saymak do¤ru
olur. Nietzsche’nin bafll›ca yap›tlar›: “Die Geburt der Tragödie
aus dem Geiste der Muzik” (Müzi¤in Ruhundan Trajedinin Do-
¤uflu, 1872), “Morgenröte” (fiafak, 1881), “Also sprach Zarat-
hustra” (Böyle Buyurdu Zerdüflt, 1883-1885), “Jenseits von Gut
und Böse” (‹yi ve Kötünün Ötesinde, 1886), “Der Antichrist”
(Deccal, 1888), “Götzendämmerung” (Putlar›n Bat›fl›, 1889).
N‹GHT‹NGALE, Florence
(1820 Floransa-1910 Lond-
ra), hemflirelik mesle¤inin kurucusu, ilk hemflire. Zengin bir ai-
lenin k›z›yd›. Gençlik dönemini an› defteri tutmak ve kitap oku-
makla geçirdi. Hastabak›c›l›¤a heveslendi, 1851’de Kaisers-
werth Enstitüsü’nde (Almanya) hastabak›c›l›k ö¤renimi gördü.
Salisbury Hastanesi’nde görev yapt›. K›r›m Savafl› (1854) s›ra-
s›nda ‹stanbul’a geldi, yaral› ‹ngiliz ve Osmanl› askerlerine Se-
limiye K›fllas›’nda hemflirelik yapt›. Bar›fltan sonra ülkesine
döndü (1856). Hemflirelik mesle¤inde özel bir e¤itimin gerekli
oldu¤u anlay›fl›n› yaymaya çal›flt›. 1860 y›l›nda Londra’da St.
Thomas Hastanesi’nde Nightingale Hemflirelik Okulu’nu kurdu.
Birçok hemflirelik okulu aç›lmas›na ön ayak oldu; hemflireli¤in
bir meslek durumuna getirilmesine katk›da bulundu. ‹stanbul’da
da onun ad›n› tafl›yan bir yüksek hemflirelik okulu ve özel has-
tane vard›r.
1...,483,484,485,486,487,488,489,490,491,492 494,495,496,497,498,499,500,501,502,503,...672
Powered by FlippingBook