SEY‹TÖMER TERM‹K SANTRALI
578
maksimum yüzölçümü 67,8 km
2
dir. Çukurova’n›n sulanmas›n-
da büyük rol oynar.
SEY‹TÖMER TERM‹K SANTRALI,
Kütahya’n›n Seyi-
tömer ilçesinde elektrik santral›. Bölgedeki linyit yataklar›n›n
de¤erlendirilmesi için Türkiye Elektrik Kurumu’nun uygulad›¤›
proje uyar›nca yap›ld›. ‹lk k›sm› 1973’te iflletmeye aç›ld›. Sant-
ral y›lda 5,5 milyon ton linyit yakarak 1 x 150 MW elektrik ener-
jisi üretecek flekilde plânlanm›flt›r.
SEZARYEN,
do¤umun riskli oldu¤u durumlarda uygulanan
bir tür ameliyat. Bu ameliyatta do¤urmak üzere ya da do¤umu
gecikmifl olan gebe kad›n›n karn›n›n alt taraf›ndan dikey olarak
inilerek dölyata¤›n›n ön çeperi aç›l›r. Sözcük, Lâtince “caedere”
(kesmek) sözünden türetilmifltir. Romal›lar, ana karn›ndan ame-
liyatla al›nan çocuklara “caesar” derlerdi. Eskiden yaln›zca do-
¤um s›ras›nda ölen kad›nlara uygulanan sezaryen günümüzde
yayg›n olarak kullan›lmaktad›r. Bu ameliyata, normal do¤um ya-
pamayan kad›nlarda baflvurulur. Anormal do¤umun, annenin
le¤en bölgesinin çok dar olmas›, dölyata¤›nda ya da le¤ende ur
bulunmas›, dölyata¤›n›n y›rt›lmas›, dölütün afl›r› derecede bü-
yük olmas› gibi çok çeflitli nedenleri olabilir.
SEZER, Ahmet Necdet
(13 Eylül 1941 Afyon), Türkiye
Cumhuriyeti Devleti’nin 10. cumhurbaflkan›. 1958’de Afyon Li-
sesi’nden, 1962’de Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden
mezun oldu. Askerli¤ini Kara Harp Okulu’nda yedek subay ola-
rak yapt›; s›ras›yla Dicle, Yerköy hâkimlikleri ve Yarg›tay Tetkik
Hâkimli¤i görevlerinde bulundu. Medenî Hukuk alan›nda 1977
ve 1978’de Ankara Hukuk Fakültesi’nde yüksek lisans ö¤renimi
yapt›. 7 Mart 1983’te Yarg›tay üyeli¤ine seçildi. Yarg›tay 2. Hu-
kuk Dairesi üyesiyken Yarg›tay Genel Kurulu’nca belirlenen 3
aday aras›ndan cumhurbaflkan› taraf›ndan 27 Eylül 1988’de
Anayasa Mahkemesi üyeli¤ine atand›; 6 Ocak 1998’de Anayasa
Mahkemesi Baflkanl›¤›’na seçildi. 15 May›s 2000’de 9. Cum-
hurbaflkan› Süleyman Demirel’in görev süresinin dolmas› üze-
rine TBMM taraf›ndan cumhurbaflkan› seçildi.
SEZER, Sennur
(1943 Eskiflehir), flair. ‹stanbul K›z Lise-
si’ndeki ö¤renimini yar›da b›rakarak muhasebe memurlu¤u
(1959-1965), Bir ve Varl›k yay›nevlerinde düzeltmenlik yapt›.
Öykü yazar› Adnan Özyalç›ner’in eflidir. Sanat Dünyas›, Beflgen,
Elif, Yeni Ufuklar, Yeditepe, Türk Dili, Sosyal Adalet ve özellik-
le Varl›k, Türkiye Yaz›lar›, Sanat Eme¤i, Yazko Edebiyat dergile-
rinde yay›mlad›¤› fliirlerle tan›n›r. Kad›n kiflili¤ine, anal›k duyar-
l›¤›na ba¤l› temalar› ifllerken iç ve d›fl özellikleriyle kendine öz-
gü bir fliir kurmay› baflard›. Yap›tlar›: “Gecekondu” (1964), “Ya-
sak” (1966), “Direnç” (1977), “Gerçe¤in Masal›” (çocuklar için
fliirler, 1979) “Sesimi Ar›yorum” (fliirler, 1982), "Afifl" (1991),
"Anadolu'dan Öyküler" (1995), "Has›r Ören Padiflah" (1999),
"Dilsiz Dengbêj" (2001), "Bir Annenin Notlar›" (2002), "Bir Za-
manlar›n ‹stanbulu" (2005).
SHAKESPEARE, William
(1564 Stratford-on-Avon-
1616 Stratford-on-Avon), ‹ngiliz flair ve oyun yazar›. Babas›,
do¤du¤u kasaban›n belediye baflkan›, annesi ise bir soyluydu.
‹lk ve ortaö¤renimini Stratford’da
yapt›. 1582-1592 y›llar› aras›n-
daki yaflam› üzerine fazla bilgi
yoktur. Ad›, ilk kez 1592’de bafla-
r›l› bir oyuncu ve oyun yazar› ola-
rak geçmektedir. Kraliçenin
önünde sahneye ç›kt› (1594), da-
ha sonra oyuncu, yazar ve ortak
olarak Lord Chamberlain’s Com-
pany adl› toplulu¤a kat›ld›. Strat-
ford’da büyük bir ev sat›n ald›.
Globe Tiyatrosu’na ortak oldu
(1597). “The Merry Wives of Windsor” (Windsor’un fien Kad›n-
lar›, 1599) adl› oyunu görülmemifl bir baflar› kazand›. Kral I. Ja-
mes, Shekespeare’in tiyatrosunu kendi korumas› alt›na ald›, ti-
yatronun ad› da “Kral›n Toplulu¤u” olarak de¤ifltirildi. Shakes-
peare ve arkadafllar› sarayda s›k s›k gösteriler düzenlediler ve
çok para kazand›lar. 1610’larda iki tiyatrodaki hisselerini satan
yazar, zengin biri olarak Stratford’a döndü. Yaflam›n›n son y›lla-
r›n› ailesiyle birlikte geçirdi. Shakespeare’in sanatç› yaflam› ge-
nellikle dört döneme ayr›l›r. 1595’e dek süren ilk dönemde genç
yazar çeflitli türleri denemifltir. “King Henry VI.” (Kral VI. Henry,
1590) ve “King Richard III.” (Kral III. Richard, 1592-1593) gibi
tarihî oyunlar, yanl›fll›k komedileri, bir intikam trajedisi olan
“Titus Andronicus” (1593) “Venus and Adonis” (Venüs ile Ado-
nis, 1593), “The Rape of Lucrece” (Lucrece’in Kaç›r›l›fl›, 1594)
ve baz› soneler, bu birinci dönemde oluflmufltur. 1599’a dek sü-
ren ikinci dönemde “King Richard II.” (Kral II. Richard, 1595),
“King Henry IV.” (Kral IV. Henry, 1597), “King Henry V.” (Kral
V. Henry, 1598) adl› ikinci dizi tarihî oyunlar›n›, romantik traje-
di “Romeo and Juliet”i (Romeo ile Juliet, 1594), “A Midsummer
Night’s Dream” (Bir Yaz Gecesi Rüyas›, 1595) gibi romantik ko-
medilerini ve sonelerinin büyük ço¤unlu¤unu yazm›flt›r. 1609’a
dek süren üçüncü dönemde, “Julius Caesar” (1598), “Hamlet”
(1600), k›skançl›k dram› “Othello” (1604), “Macbeth” (1605),
“King Lear” (Kral Lear, 1606), “Antony and Cleopatra” (Antoni-
us ile Kleopatra, 1606) ve “Coriolanus” (1607) gibi büyük dram
ve trajediler, “Troilus and Cressida” (Troilus ile Cressida,
1601-1602), “Measure for Measure” (Ölçüye Ölçü, 1604) ve
“All’s Well That Ends Well” (1602) gibi komediler oluflmufltur.
“Timon Athens” (Atinal› Timon, 1607) ve “King Henry VIII.”
(Kral VIII. Henry, 1612) adl› dramlar, “The Winter Tales” (K›fl
Masallar›, 1610) ve “The Tempest” (F›rt›na, 1611) gibi trajiko-
medi ve komediler onun son dönem yap›tlar›d›r. Rönesans sa-
natç›lar› aras›nda yer alm›fl olan Shakespeare, bir ça¤›n de¤il,
bütün ça¤lar›n adam›d›r. Çünkü insan› bütün yönleriyle, bütün
duygu ve tutkular›yla sergilemifltir. Oyunlar›n›n ça¤lar› aflmas›
ve tazeliklerini korumas› bundand›r. ‹nsan›n belli bir niteli¤ini
derinli¤ine ifllemesi, ölümsüz denilebilecek canl› karakterler ve
tipler çizmesi, yap›tlar›n›n de¤erini art›ran özelliklerdir. Yazd›¤›
otuz befl oyundan birço¤u, ça¤dafl tiyatronun sürekli olarak ye-
niden sahnelenen oyunlar› aras›nda yer almaktad›r.
SICAK ÇARPMASI,
insan›n birdenbire afl›r› s›cak karfl›-
s›nda kalmas› sonucu ortaya ç›kan sa¤l›¤a zararl› durum. S›cak