okul ansiklopedisi - page 582

S‹LÂHLI KUVVETLER
582
‹l ekonomisinde hayvanc›l›¤›n katk›s› daha büyüktür. ‹l merkezi
Siirt, Türkiye’nin öteki bölgelerine kara ve demiryollar›yla ba¤la-
n›r. En yak›n demiryolu istasyonu, il merkezinin 32 km. kuzeyba-
t›s›ndaki Kurtalan’d›r. Karayollar›na gelince: ‹l merkezini, do¤u ve
kuzeyde fiirvan, Pervari ilçelerine ba¤layan ikincil yollardan bafl-
ka, as›l ana floseler bat› ve kuzey yönlerdedir. Bu floselerden biri,
Siirt’in 43 km. kuzeybat›s›nda, Veyselkarani’de ikiye ayr›l›r: Biri,
Bitlis üzerinden Van Gölü k›y›s›na ve Mufl üzerinden bat›ya; öte-
kisi de Kozlu ilçesi üzerinden Diyarbak›r yönüne uzan›r. Bunlar-
dan baflka, güneye, fi›rnak’a ve do¤uya uzanan yollar da vard›r.
S‹LÂHLI KUVVETLER,
kara, deniz, hava ve jandarma
kuvvetlerinden kurulu Türk Silâhl› Kuvvetleri’ne verilen ad. Kuru-
lufl ilkesine göre Silâhl› Kuvvetler vatan ve milleti d›fl düflmanla-
ra, Cumhuriyet’i ve Anayasa’y› iç tehlikelere karfl› korumak, gö-
zetmek ve kollamakla görevlidir. Bar›fl zaman›nda Kara, Deniz ve
Hava Kuvvetleri Millî Savunma Bakanl›¤›’na, Jandarma Kuvvetle-
ri de ‹çiflleri Bakanl›¤›’na ba¤l›d›r. Savafl hâlindeyse bütün Silâh-
l› Kuvvetler Baflkomutanl›¤a ba¤lan›r. E¤itim, sevk ve idare bak›-
m›ndansa bütün Silâhl› Kuvvetler Genelkurmay Baflkanl›¤›’na
ba¤l›d›r. “Kara Kuvvetleri”, Türk ordusunun en eski kurulufludur.
Zamanla de¤iflen flartlar içinde, Kara Kuvvetleri’nin yap›s›nda da
önemli de¤ifliklikler yap›ld›. Cumhuriyet’in ilân›ndan sonra 2’fler
piyade tümenli 9 kolordu ve 3 ba¤›ms›z süvari tümeninden olu-
flan, 3 ordu müfettiflli¤i fleklinde örgütlenen Kara Kuvvetleri’nin
bu yap›s›, günümüzdeki yap›s›n›n da temelini oluflturmaktad›r. II.
Dünya Savafl›’ndan sonra z›rhl› mekanize birliklerin önemi görü-
lünce, süvari s›n›f› bütünüyle kald›r›ld› (1959). Kara Kuvvetle-
ri’nin unsurlar›, idarî ve taktik birlikler olan ordulard›r. Türk Kara
Kuvvetleri’nde toplam dört ordu komutanl›¤› vard›r. Kurulufl afla-
¤›ya do¤ru kolordu, tümen, tugay, alay, tabur, bölük (topçulukta
batarya), tak›m ve manga biçimindedir. Kara Kuvvetleri, muharip
s›n›flar (piyade, topçu, tank, istihkâm ve muhabere) ve yard›mc›
s›n›flardan (s›hhiye, ordonat, levaz›m, personel, hâkim, mühen-
dis vb.) oluflur. Kara Kuvvetleri’nin en büyük ve yetkili amiri, or-
general rütbesindeki Kara Kuvvetleri komutan›d›r. Deniz Kuvvet-
leri’nin görevi, bar›flta Türk karasular›n› denetlemek, herhangi bir
deniz sald›r›s›na karfl› koyabilecek flekilde haz›r bulunmak, sa-
vaflta kara ve hava kuvvetlerini denizden desteklemek, düflman
deniz kuvvetlerini denizden tahrip etmek, zarars›z hâle getirmek-
tir. Modern anlay›flla kuruluflu 1909 y›l›na dek giden Deniz Kuv-
vetleri’nin kuruluflunda, donanma ve saha komutanl›klar› olmak
üzere üç stratejik komutanl›k vard›r. Deniz Kuvvetleri Komutanl›-
¤›’na e¤itim komutanl›¤›, üs komutanl›klar›, fabrikalar müdürlük-
leri, ikmal merkezleri müdürlükleri, “Seyir, Hidrografi ve Oflinog-
rafi Dairesi” de ba¤l›d›r. Deniz Kuvvetleri’nin en büyük ve yetkili
amiri, oramiral rütbesindeki Deniz Kuvvetleri komutan›d›r. Do-
nanma ve saha komutanl›klar› çeflitli filolardan oluflur. Filolar› da
4 ya da 6 gemiden ibaret filotillalar meydana getirir. Türk Silâhl›
Kuvvetleri’nin hava gücünü oluflturan Hava Kuvvetleri’nin kuru-
luflu, 1911 y›l›na rastlar. Hava Kuvvetleri’nin görevi, bar›flta Türk
semalar›n› denetlemek, herhangi bir hava sald›r›s›na derhal karfl›
koyabilecek biçimde haz›r bulunmak, savaflta kara ve deniz kuv-
vetlerini havadan desteklemek, düflman hava kuvvetlerini tahrip
etmek, zarars›z hâle getirmektir. Eskiden “hava müsteflarl›¤›” ve
“hava müflavirli¤i”yle temsil edilen hava kuruluflu, tabur, alay,
tugay, ve tümen kurulufluna geçerek 31 Ocak 1944’te Hava Kuv-
vetleri Komutanl›¤› ad›n› ald›, 1947’de ordu seviyesine ç›kar›ld›.
Hava Kuvvetleri Teflkilât› bir komutanl›k karargâh›, 1. ve 3. hava
kuvvet komutanl›klar›, e¤itim komutanl›¤› ile destek birliklerin-
den meydana gelir. En büyük ve yetkili amiri, orgeneral rütbesin-
deki Hava Kuvvetleri komutan›d›r. Ulaflt›rma, jet ve füze üslerini
de bünyesinde toplayan Hava Kuvvetleri, II. Dünya Savafl› sonra-
s›nda geliflmifltir. Jandarma Kuvvetleri’nin görevi, jandarma so-
rumluluk alan› içerisinde, genel emniyet ve asayifli kurmak, sa¤-
lamak ve korumak; kanun, tüzük ve yönetmeliklerindeki hüküm-
lerin icras›n› sa¤lamak ve bunlara dayanan hükümet emirlerini
yerine getirmek; s›n›r, k›y› ve karasular›n›n emniyet ve muhafaza-
s› ile gümrük bölgesinde kaçakç›l›¤› önlemek; seferde de bir k›-
s›m kuvvetleriyle yurt savunmas›na kat›lmakt›r. Teflkilât›n en yük-
sek makam›, bafl›nda orgeneral rütbesinde bir komutan bulunan
Jandarma Genel Komutanl›¤›’d›r. Mülkî amirlere ba¤l› olarak gö-
rev yapan alay, bölük ve karakol komutanl›klar›na bölünmüfltür.
Jandarma teflkilât›, 1930 y›l›nda yürürlü¤e giren 1706 say›l› ya-
sayla hukukî statüsünü kazanm›flt›r. Türk Silâhl› Kuvvetleri’nin
subay ve astsubay ihtiyac›, ilgili komutanl›klara ba¤l› askerî lise-
ler ve harp okullar›ndan sa¤lan›r. Ayr›ca kurmay subay ihtiyac›n›
karfl›layan ve do¤rudan Genelkurmay Baflkanl›¤›’na ba¤l› bir de
Harp Akademileri Komutanl›¤› vard›r.
S‹LÂHSIZLANMA
S‹LÂHLANMA
S‹LÂHTAR,
Osmanl› Devleti’nde padiflah, vezir gibi devlet
büyüklerinin silâhlar›n›n bak›m›yla görevli kimse. Bu makam,
ilk olarak Y›ld›r›m Bayezit (I. Bayezit) zaman›nda oluflturuldu.
Silâhtarlar, Enderun’a al›nan gençler aras›nda zamanla yetifle-
rek bu mevkiye yükselirlerdi. Görevlerinin bafl›nda padiflah›n
silâh›n› tafl›mak, öteki silâhlar›yla birlikte di¤er k›ymetli mü-
cevher ve eflyalar›n› korumak; padiflah›n gezintilerine kat›lmak
gelirdi. 17. yüzy›ldan sonra sadrazaml›¤a kadar yükselme f›rsa-
t› buldular. II. Murat zaman›nda as›l görevlerini unutup ticaret-
le u¤raflan, verilen hizmetlerde halka zulmetmeyi ifl bilen kim-
selerin topland›¤› bir y›¤›n durumuna düflen silâhtarl›k, II.
Mahmut döneminde ortadan kald›r›ld›.
S‹L‹KON,
kendisine bir organik grup ba¤lanm›fl olan silis-
yum ile oksijen atomlar›n›n ard›fl›k diziliflinden oluflan polimer.
Silikonlar, suya ve oksitlenmeye dayan›kl› olup ›s›dan da etki-
lenmez. S›v› silikonlar su s›zd›rmazl›¤› sa¤lamada, cilâ ve köpük
önleyici maddelerde kullan›l›rlar. Silikon ya¤lar hem yüksek,
hem de düflük s›cakl›klar için elveriflli ya¤lard›r. Silikon reçine-
ler, elektrik yal›tkan› olarak kullan›l›r. Silikon kauçu¤u, düflük
s›cakl›klarda esneklik gösterir.
S‹L‹ND‹R,
tabanlar› daire olan prizmatik yüzey. Tabanlar›n
merkezlerinden geçen do¤ruya, silindirin ekseni ad› verilir. Ta-
banlar aras›ndaki uzakl›k, silindirin yüksekli¤idir. Yükseklik,
merkezler do¤rusuna paralelse “dik silindir”den, de¤ilse “e¤ik
silindir”den söz edilir. Taban yar›çap› r, yüksekli¤i h olan silin-
dirin alan› 2πr(r+h), taban alan› πr
2
, yanal alan› 2πrh ve hacmi
de πr
2
h’dir. Silindir, bir daireye, çevresine de¤ecek ve daireye
1...,572,573,574,575,576,577,578,579,580,581 583,584,585,586,587,588,589,590,591,592,...672
Powered by FlippingBook